Malin kan spara 55 000 kronor på ett år – med nya metoden
Under januari har hon testat en omtalad metod, som i längden skulle kunna spara henne upp mot 55 000 kronor på ett år.
En av mina favoritsysslor, som den enkla kvinna jag är, är att titta i butiker en lördagsförmiddag.
Ibland letar jag efter något speciellt, men ofta går jag på jakt utan ett tydligt mål, bara för att hitta något som kan ge den där lilla känslan av vardagslyx. Som en ny handkräm, ett balsam med extra vårdande egenskaper eller ett bra läppglans.
Sen kommer jag hem, ställer de nya produkterna på plats och tar första bästa chans att testa dem. Det gamla balsamet hamnar längre bak i hyllan i duschen, och den nya produkten tas i bruk. Tills något nytt dyker upp, såklart.
Tanken är inte att det jag redan har inte ska användas eller inte är bra nog, men så har det plötsligt gått några månader eller år, och produkten känns gammal och föråldrad.
Det var inte förrän jag stötte på trenden ”underconsumption core”, som lika gärna kan kallas ”använd-upp-trenden”, som jag insåg vad jag egentligen håller på med.
Inte nog med att jag slösar pengar på saker jag egentligen redan har, men jag slänger också till slut det jag har spenderat alla mina pengar på.
På sociala medier beskrivs underconsumption core som en trend där man alltid ska använda upp det man har inom en kategori innan man köper något nytt.
Så om du till exempel har en handkräm ska du inte köpa en ny innan den du har är slut och kastad – och detsamma gäller för allt från joggingskor till ögonskugga.
– Detta är en efterlängtad trend. Ett svar på överkonsumtion och köppress. Äntligen en trend som stärker plånboken, det är en sällsynthet, säger spar-ekonom Kornelia Minsaas på Lendo.
Till skillnad från många populära spartrender, som ”No-spend-challenge” – en trend där du inte får spendera några pengar alls – är detta en trend som kan vara hållbar över tid.
Kornelia menar att den gör oss mer medvetna om våra konsumtionsmönster och tränar våra konsumtionsvanor.
– Det är tidernas bästa trend.
Jag bestämde mig för att testa trenden i januari och se hur mycket jag kunde spara.
Få översikt och kategorisera
Det första steget för att komma igång är att få en översikt över vad man faktiskt har. Om du inte redan har sina produkter sorterade i kategorier är det dags nu.
För att sätta igång gick jag igenom skåp och lådor. Jag kunde räkna upp till 15 krämer och fyra mascaror. I duschen stod också tre öppnade schampon och fem olika duschkrämer.
För att använda upp de äldsta produkterna först lät jag bara en produkt i varje kategori stå framme, och satte resten i en egen hylla i badrumsskåpet.
En annan viktig del av trenden är att göra sig av med det som inte kommer att bli använt, som uttorkade sminkprodukter och hudvårdsprodukter som har stått för länge på badrumshyllan.
Detta blev svårare än jag trott. Jag hittade produkter jag inte ens kommer ihåg att jag har använt, men det kändes fel att kasta bort dem. Ändå slutade det med att jag kunde göra mig av med två kassar med gamla saker. Allt som skulle kunna få ett nytt liv hos någon annan la jag i en egen låda.
Underconsumption core gäller även kläder, och fokuserar på att ge bort eller sälja det som inte används.
Om man har ett par vita t-shirts räcker det ofta med det. Men när det gäller kläder man inte längre använder håller Kornelia inte med om att man alltid ska göra sig av med dem.
– Av egen erfarenhet är jag så glad för de kvalitetsplagg jag har hittat på vinden hos mamma och pappa och mina mor- och farföräldrar. Så om det är bra kvalitet skulle jag spara det, säger sparekonomen.
Det är inte heller ovanligt att speciella färger, mönster och snitt kommer och går i modevärlden, så detta skulle även Kornelia spara i källaren eller på vinden.
Är det däremot något som inte passar skulle spar-ekonomen försöka sälja eller ge bort det.
Jag bestämde mig för att sortera alla plagg efter kategori och färg och kom snabbt fram till att det skulle vara svårt att försvara köp av nya kläder.
Hade nått smärtpunkten
En annan som verkligen har kastat sig in i använd-upp-trenden är Celina Stamper. Hon är en av de som delar med sig av sin erfarenhet på Instagram och Tiktok.
Celina kände att hon hade nått smärtpunkten för vad som är okej att spendera på kläder, hudvård och smink.
– Att hela tiden köpa något nytt eftersom jag blir påverkad på sociala medier gick helt enkelt ut över min plånbok – och inte minst blev jag ju trött på det jag köpte så fort det kom in genom dörren, säger hon.
Spänningen med att köpa något nytt blev större än själva produkten, och när produkten väl anlänt var Celina ofta rädd för att använda den.
– Jag har varit rädd för att använda mina dyra sminkprodukter, av rädsla för att de skulle ta slut, men sen går deras bäst före-datum ut istället. Vad är poängen med det? Det ger mig mycket mer glädje och kreativitet att faktiskt njuta av de produkter jag har istället för att köpa något nytt.
Många av oss kan säkert känna igen sig i känslan av att ha något helt nytt. Kanske har man velat ha det länge, grubblat och funderat – och sen står det kvar där på hyllan.
– Det finns alltid något nytt och bättre, så vi använder inte ens upp det vi redan har. Vi vill ha något fräscht. Som ett schampo som ska ge volym, men det är i grunden bara tvål. Vissa ingredienser är verkligen bra, men det förändrar inte allt, säger Kornelia.
Jag kan känna igen mig i önskan om något nytt, och att det gamla produkten som man en gång gillade så mycket blir stående oanvänt.
För Celina har det varit en utmaning att göra sig av med produkterna som passerat sitt utgångsdatum. Hon har ju faktiskt betalat för produkten, och det är just den dåliga känslan av att överkonsumera hon nu vill bli av med.
– Jag har jobbat mot att bli mer minimalistisk sedan 2018, men det är väldigt svårt när man innerst inne är en shopaholic. Det hjälper mycket att dela min resa på sociala medier, för då hålls jag ansvarig så att jag faktiskt fullföljer det jag har påbörjat.
Har jag något i samma kategori?
När det gäller smink och skönhetsprodukter är det tydligt att jag har mycket som fyller samma funktion. Ändå tog jag slut på både concealer och primer under första veckan i januari.
Jag hade två concealers från sommaren, och kom fram till att de inte fungerade den här tiden på året. När det kom till primer bestämde jag mig för att det inte är ett produkt jag måste ha.
Min bodylotion tog också slut, men då hittade jag reseförpackningar jag hade.
För att ge mig själv en riktig utmaning tog jag en tur ner till shoppinggatan en lördagsförmiddag. Som vanligt hittade jag flera saker jag gärna ville köpa, som en vintagejacka i tweed.
Till skillnad från tidigare, när jag tänkte: ”Är det här något jag vill köpa just nu?”, tänkte jag nu: ”Har jag något i samma kategori hemma?”. Svaret på det var ”ja”, jag har fyra liknande jackor i garderoben…
Så hur mycket har jag sparat?
Jag har spenderat 339 kronor på skönhet och 1500 kronor på kläder och skor den här månaden.
Genom att jämföra med januari 2024 har jag sparat 4 358 kronor i dessa två kategorier.
Nu kommer dessa summor att variera, men i genomsnitt spenderade jag 4900 kronor på kläder och skor varje månad under 2024, och 1550 kronor på skönhet.
Så det betyder att jag har sparat 4 611 kronor. Vilket blir 55 332 kronor på ett år.
Kornelia menar att trenden kan ge ringar på vattnet, och uppmanar andra att haka på trenden.
– Det handlar inte om att ens liv ska bli sämre, men det gör oss ekonomiskt starkare. Kanske kan vi klara oss med den röda nagellack vi har, och inte känna behovet av den senaste nyansen.
Hon tror att många köp sker automatiskt, som att vi måste ha en ny locktång för att göra lockar, men vi har egentligen en plattång hemma som kan göra samma sak.
– Jag har sett tjejer jag ser upp till ha en mer kurerad skönhetskollektion, och det tilltalade mig verkligen, säger Celina och lägger till att hon tror att det särskilt är de som lätt påverkas av sociala medier och andra influencers som behöver en sådan här utmaning för att rensa upp i sina konsumtionsvanor.
Efter att själv ha testat använd-upp-trenden i en månad har det verkligen påverkat mitt tankesätt och fått mig att tänka efter en extra gång innan jag slänger ut pengar genom fönstret.
Artikeln publicerades ursprungligen i Feminas norska systertidning KK.no.