Corona: Nya regler för resor – får inte pengarna tillbaka
Coronaviruset har fått spridning världen över och klassas nu som en pandemi. I Sverige försöker man stoppa smittans framfart genom bland annat rekommendationer och förbud från Folkhälsomyndigheten.
Förra veckan förbjöd man allmänna sammankomster med fler än 500 personer, något som har resulterat i att flera konserter och evenemang har tvingats ställa in. Många frågar sig vad som händer med biljetterna när föreställningar ställs in, har man rätt att få pengarna tillbaka? Enligt Konsumentverket bör arrangören återbetala dig för biljetten eftersom du inte får vad du har betalat för.
Får man pengarna tillbaka för resor och flygbiljetter?
En annan fråga som har uppstått under coronavirusets framfart är hur det fungerar med pengarna tillbaka för resor du har bokat. Kan man få pengarna tillbaka? Eller får man boka om resor utan extra kostnad under dessa speciella omständigheter?
Tidigare har resenärer skyddats av olika regler. Bland annat ska man få pengarna tillbaka vid force majeure, det vill säga en händelse som är extremt ovanlig, oförutsägbar och något som varken du eller flygbolaget kan kontrollera. Tillhör du en riskgrupp och har läkarintyg på det kan du också få pengarna tillbaka, likaså om Utrikesdepartementet (UD) avråder från att åka till ett visst område.
Ombokningsreglerna är olika för olika flygbolag och det måste du själv kolla upp vad som gäller. Både SAS och Norwegian erbjuder nu resenärer att boka om sina resor utan extra kostnad uppger TT.
Paketresor under coronapandemin
Det finns också en regel gällande paketresor, det vill säga om du exempelvis köpt boende och flygbiljett i kombination med att du även hyrt en bil. På Konsumentverkets hemsida skriver man att om UD avråder från att åka till området ska du som konsument få full återbetalning av din paketresa.
Branschorganisationen Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen (SRF) menar nu att paketreselagen inte borde gälla och uppmanar researrangörer att inte återbetala kunderna.
”I den nu rådande situationen när allt resande i praktiken omöjliggörs är det inte rimligt att reseföretag ska axla hela ansvaret. Vid paketresedirektivets tillkomst hade man inte situationer som den nu rådande i åtanke och det är inte rimligt att arrangörer ska ta hela det ekonomiska ansvaret för att regeringar och myndigheter vidtar drastiska åtgärder runt om i världen.” skriver de på sin hemsida.
Vill att staten ska stötta ekonomiskt
SRF vill att man istället ska kunna ansöka om ersättning för förlorad resa hos staten. Det ska också vara UD:s ansvar att se till att svenska resenärer kommer hem från utlandet och inte flygbolagens ansvar.
”I den mån svenska medborgare blir strandsatta på resmål på grund av att ett land har stängt gränserna eller flygbolag har ställt in alla flygningar, måste enligt vår uppfattning UD ta ansvar för att svenska medborgare får hjälp att komma hem”, skriver de på hemsidan.
Så vad ska du göra som resenär om du vill avboka en resa och få pengarna tillbaka? Just nu pågår en dialog mellan SRF och UD om hur framtiden ser ut. I vanliga fall hade man fått pengarna tillbaka inom två veckor, men det kan man inte längre räkna med säger Didrik von Seth, generalsekreterare för SRF, till Aftonbladet.
– Utan här måste vi dels söka återbetalning från flygbolagen, säkra det och få tid att hantera det. Vi ber också att staten måste stötta branschen på något sätt, och den dialogen har vi med nationella samordnaren, säger han.
Om staten väljer att inte hjälpa till ekonomiskt menar Didrik von Seth att det bara finns en framtid för branschen – kollaps och konkurs.
Vad gör jag om jag blir nekad återbetalning?
Om hotellet, flygbolaget eller andra arrangörer av något slag nekar dig rätten till återbetalning kan du alltid pröva ärendet hos Allmäna reklamationsnämnden. Det kostar ingenting. Du kan också få ditt ärende prövat i domstol och i sådana fall tar du kontakt med din närmsta tingsrätt.
Foto: TT
LÄS MER:
Psykologen tipsar: Så kan du minska din oro för corona