Kvinnliga konstpionjärer hyllas i ny utställning på Artipelag
En av dem är Åsa Jungnelius som ställer ut sin snippskål.
– Jag har fått uppmärksamhet för det jag gör, men det finns en ojämlikhet som man stöter på i alla sammanhang och i alla situationer, säger Jungnelius som tar plats med bland andra Hilma af Klint, Marie-Louise Ekman och Ann-Sofie Back.
Utställningen Signature Women – 100 år på den svenska konstscenen slår upp portarna på Artipelag utanför Stockholm på Internationella kvinnodagen och pågår fram till september. Totalt kommer besökaren kunna beskåda 350 verk av ett femtiotal svenska kvinnliga konstnärer, både kända och tidigare mer marginaliserade namn.
Urvalet omfattar allt från måleri, skulptur, textil, konsthantverk, grafik och fotografi och Bo Nilsson, museichef på Artipelag, berättade aningen harmset under förhandsvisningen att han fick idén till utställningen när ett norskt konstmuseum bad honom komma med förslag på inköp av svenska konstnärer till en nordisk konstsamling:
– För att friska upp mina kunskaper vände jag mig till konsthistorien. Jag blev påmind om hur flagrant den manliga övervikten var i de flesta framställningar. Förhållandet av manliga respektive kvinnliga konstnärer förhöll sig 95 procent män och fem kvinnor.
Återkommer till hålrummets kapacitet
Utställningen samlar allt från välkända modernistiska förgrundsgestalter som Sigrid Hjertén och Vera Nilsson till några av dagens mest tongivande konstnärer. En av dem är Åsa Jungnelius, som beskriver utställningens angelägenhet.
– För att visa kraften som alltid har funnits i de kvinnliga konstnärskapen. Det är inget som har börjat nu, det här är en historia som alltid har pågått.
– Jag ser inte det här som starten utan som en fördjupning och en påminnelse om att det bör pratas om om och om igen vilka som får ta plats. Det är inte färdigt, säger Åsa Jungnelius vars läppstift av glas står på prydnadshyllan i många hem.
Läppstiften är med på Artipelag, liksom andra av Jungnelius nyckelkonstverk som Brunnen och Snippskålen.
– Jag återkommer ofta till hålrummet och hålrummets kapacitet. Det är både livgivande och en annan väg ut, säger Åsa som gjorde sin första snippa 2003 – en gigantisk försilvrad akt som står i Nationalmuseet och som var en del av hennes examensarbete Vad fin du är i håret från Konstfack .
– Då var inte ordet snippa i den akademiska ordlistan. Det har förändrats sedan dess. Det låg otroligt mycket ilska bakom den skulpturen, att avbilda ett kvinnligt könsorgan som ett subjekt, där det inte handlade om sexualitet eller moderskap, säger Åsa Jungnelius och fortsätter:
– Jag ansågs vara radikal och de radikala skulle in i feminstfacket. Ett sätt att mota jämställdheten i porten. Ilskan från mig kom från att växa upp och inte tagen på samma allvar, att det sågs som en lösning att blir en man för att bli lyssnad på. Det är inte okej.
I dag tycker konstnären som är bördig från Fisksätra utanför Stockholm och inte långt från konsthallen Artipelag att hon får kredd för det arbete hon lägger ner men konstaterar samtidigt att obalansen mellan könen alltjämt kvarstår.
– Jag jobbar mycket och jag jobbar väldigt hårt. Jag har fått uppmärksamhet för det jag gör och har fått en röst, men det finns en ojämlikhet som man stöter på i alla sammanhang och i alla situationer. Det finns fortfarande absolut, inte konstant men den finns, säger Åsa Jungnelius.
Hon hoppas att det blir många besökare till Artipelag fram till hösten som tar chansen att se alltifrån den mäktiga mattan Röda rabatten av Barbro Nilsson, tillverkad i Märta Måås-Fjetterströms verkstad och Mamma Anderssons målningar.
– Det som blir synligt här och som är viktigt är att kvinnligt konstnärskap är en verksamhet som har pågått alltid och att det finns en bredd. Man får snabbt en överblick om hur det ser ut och har sett ut. Det är en väldigt upplysande utställning.
FAKTA
Fakta: ”Signature women”
Utställningen öppnar på Internationella kvinnodagen, 8 mars, på Artipelag i Stockholm.
Totalt ingår ungefär 350 verk ingår av ett femtiotal kvinnor däribland Sigrid Hjertén, Hilma af Klint, Siri Derkert, Tyra Lundgren, Estrid Ericson, Signe Persson-Melin, Cecilia Edefalk, Helene Billgren, Mamma Andersson och Åsa Jungnelius.