Trendar: Se skönehetsredaktörens tips i ''Mogen hy'' Hudvård Bäst i test Sminktips Frisyrer Skönhetsfynd Nageltrender Grått hår

20 år gamla parfymen toppar fortfarande listorna – historien bakom ikoniska doften

27 dec, 2023
Fotograftt, PEXELS
Det finns dofter och så finns det... dofter. Kort sagt: parfymer som aldrig går ur tiden. Här berättar Femina historien om Narciso Rodriguez ”For Her”.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
Dags att rensa badrumsskåpet? Så länge håller dina skönhetsprodukterBrand logo
Dags att rensa badrumsskåpet? Så länge håller dina skönhetsprodukter

Finns det något härligare än att starta året med en ny doft. Kanske en parfym du fått i julklapp? Nya parfymer i all ära dock, det finns klassiker som aldrig går ur tiden. Klassiker som doftar lika trendigt, men ändå just klassiskt, år efter år. Dessutom är det många av dessa dofter som toppar listorna än i dag, trots att det gått tiotals år sedan de först lanserades.

Just en sådan doft är Narciso Rodriguez For Her. Såhär skriver Feminas beautyredaktör Jessica om doften:

”Mysk kan vara otroligt sensuellt när den används rätt. Mästare på just det är Narciso Rodriguez som nu har en hel familj med doftar på temat. Det var Christine Nagel och Francis Kurkdjian som tillsammans komponerade hans första For her, den fick mig att falla hårt och jag älskar den fortfarande. Det här är en modern mysk, elegant och oemotståndlig där du förutom huvudnoten hittar apelsinblom, osmanthus, amber, vetiver, vanilj och patchouli.”

Annons

Historien bakom For her

Och ja, det är fler än Feminas beutyredaktör som älskar doften. Två decennier efter lanseringen 2003 säljs det faktiskt fortfarande en flaska For Her var 15:e sekund över hela världen – och efter att parfymen blev viral på TikTok i år, har många nya konsumenter fått upp ögonen för doften. Men, vad hände på TikTok? Jo! En konversation mellan skönhetsinfluencern @ohuprettythings och en konsument i Paris resulterade i själva videon i fråga, en video med titeln The French Girl-perfume. I skrivande stund har klippet samlat på sig 2,9 miljoner gilla-markeringar och 15,9 miljoner visningar. Parfymen For her har en kraftfull duo av parfymörer (inga mindre än Christine Nagel och Francis Kurkdjian) bakom sin sammansättning. Därmed kommer det knappast som någon överraskning att denna kultdoft med mysk i spetsen är lika populär idag som den var för två decennier sedan.

– Jag ville skapa en doft som var beroendeframkallande, sensuell och evigt vacker, har Narciso Rodriguez själv sagt om parfymen, i en intervju.

Annons

– En doft som var unik, som hyllade kvinnor, deras skönhet och dessutom: deras styrka och sårbarhet.

Den amerikanska designern, vars arkitektoniska och mycket feminina kläder har setts på mängder av stjärnor och kända ansikten, såsom Michelle Obama, Kate Winslet och Sarah Jessica Parker, berättar att den första inspirationen till doften kom till honom omedelbart. Faktum är att han hade en särskild musa, en mystisk kvinna som var honom mycket kär:

– Hennes personliga doft var en viss myskolja som jag kände igen från första dagen jag träffade henne och redan då blev fascinerad av, säger han.

– Det var så ovanligt – och det stannade med mig. Jag kunde inte få det ur mitt huvud, så jag började bära den själv som både en lyckobringare och ett minne av henne. Tanken var att fånga denna outsägliga känsla av mystik, omedelbarhet, intimitet och sensualitet i For her.

Annons

– Jag gillar att tro att kvinnorna som bär For her är fulla av liv, säger Rodiguez själv.

Han fortsätter:

– De är karriärkvinnor, de är mammor, de är fruar. Jag inspireras av kvinnor som har starka personligheter, som är stolta och som utstrålar nåd och skönhet inifrån och ut. När man känner sig sexig, mystisk och stark spelar det ingen roll vad man gör eller har på sig – det ger dig en kraft som är subliminal.

Annons