30 år gamla nagellacket är ett av världens mest sålda – därför är det så populärt
Chanels nagellack i kulören Rouge Noir har kommit att bli en av de mest ikoniska nagellacksnyanserna genom tiderna. Lacket såg dagens ljus på Paris Fashion Week i mitten av 90-talet. Det var elegant, skinande blankt och väldigt djärvt! Så pass mörka naglar var ovanligt, på den tiden. Nyansen föll dock publiken i smaken och det mörkt röda lacket blev oerhört populärt. Än i dag är nagellacket ett av de allra mest eftertraktade – i både mode- och skönhetshistorien.
Historien bakom Chanels nagellack
Men medan den legendariska statusen för Rouge Noir är orubblig, är dock ursprunget till det rödsvarta lacket mer oklart. Så pass oklart att det i skönhetskretsar kallas ”en urban myt”. Hur kom denna populära nyans till, egentligen? Och ja, det är sant att Le Vernis Rouge Noir först visades då Chanels höst- och vinterkollektion för 1994 gjorde entré på catwalken. Men själva förhållandet mellan nyansen och Chanel går ännu längre tillbaka. I en artikel med titeln Seeing the Mode in Color, som dök upp i majnumret av Vogue 1926, noteras Mademoiselle Chanels preferens för nyansen. Artikeln beskriver färgen innan den fick sitt ikoniska namn och lyder:
”Svart och vitt förenas av rött, en granatfärgad nyans, som hjärtat i ett svart körsbär, som Chanel använder ofta och som kallas rödsvart.”
Föga visste någon, eller kunde ens ana, att denna rödsvarta nyans skulle förändra nagellackshistorien – för alltid!
Nyansen har kopierats av tusentals
Nyansen på Chanels lack har kopierats av andra märken, tusentals gånger. Så ja, det kan tyckas en smula förvånande att färgen faktiskt föddes ur lite av ett misstag. Bara två dagar innan höst- och vinterkollektionen 1994 skulle nå catwalken bestämde sig makeupartisten Heidi Morawetz för att göra en ny nagellacksnyans, baserad på ett svartvitt foto som hon hade sett i en tidning. Med sitt köksbord som provisoriskt labb blandade hon och Dominique Moncourtois – Chanels chef för sminkskapande vid den tiden – svarta och röda pigment. I slutändan var den handblandade formeln den som skapade Rouge Noir.
Färgen fulländades sedan till perfektion i ett ordentligt labb innan den slutligen nådde manikyristen bakom catwalkens scen. När bilderna från showen senare nådde tidningarna föll alla som furor för lacket. Efter en tid gjordes dock formulan om och ett lack vid namn Vamp såg dagens ljus istället.
Kvinnor kantade trottoarerna utanför Barneys New York den dag då Vamp skulle lanseras, det hela blev till och med nationella nyheter, på CNN. I Storbritannien sålde lacket slut samma dag som det blev tillgängligt, vilket ledde till väntelistor på 6–12 månader. Än i dag är lacket fortfarande den bästsäljande Chanel-produkten, och bara det första året drog det in över en miljon dollar.
Några kända ansikten har, dessutom, bidragit till lackets framgång: Uma Thurman bar nagellacket i filmen Pulp Fiction och Madonna syntes iförd det i musikvideon till Take a bow.