Artikeln innehåller reklamlänkar
Trendar: Se skönehetsredaktörens tips i ''Mogen hy'' Hudvård Hårtips Bäst i test Sminktips Skönhetsfynd Nageltrender Grått hår

76 år gamla parfymen älskas av alla – därför blev den en succé

24 jun, 2024
AvJohanna Lejon
Fotograftt, Pexels
Nina Riccis ikoniska doft såg dagens ljus för snart 100 år sedan. Femina berättar historien om hyllade parfymen L’Air du Temps.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
Feminas läsare: Här är våra favoritparfymerBrand logo
Feminas läsare: Här är våra favoritparfymer

Många har den nog hemma i badrumsskåpet, eller minns doften från sin moders, eller mormors, hals och handleder. Nina Riccis älskade doft L'Air du Temps har ägts av tusentals och åter tusentals kvinnor. Världen över. Det är en doft som gått i arv, från kvinna till kvinna. Från mor till dotter. Nina Riccis klassiker stod för glädje och hopp – efter kriget. Den såg dagens ljus 1948, för 76 år sedan. Och den håller än i dag.

Alla som doftat på den vet att den är speciell. Den är unik. Parfymen är inspirerad av den rena upprymdheten och optimismen som kändes efter kriget. L’Air du Temps symboliserar positivitet och representerar en evigt hoppfull stämning. Den fräscha doften blandar jasmin, ros och nejlika. Den är söt och feminin.

Annons

Historien bakom L'Air du Temps

Och faktum är att L’Air du Temps är något alldeles extra. Det är nämligen den allra första kryddiga blommiga doften i parfymens historia. I och med det, och dess popularitet som aldrig tycks gå ur tiden, har den blivit en ikon.

– Jag föreställde mig parfymen jag skulle vilja dofta på axlarna av kvinnan jag älskar... en blommig, kryddig doft, har Francis Fabron, parfymör, sagt om doften.

Och det är faktiskt inte bara själva parfymen som är unik. Också dess flaskdesign är något extra. Doften L'Air du Temps är innesluten i en flaska med flödande vindlingar och utsökta kurvor. Två duvor som representerar fred och kärlek är ömt sammanflätade på korken. Precis som doften i sig har också flaskan kommit att symbolisera optimism och nyfunnen fred. Den ikoniska designen utsågs faktiskt till ”Århundradets parfymflaska” för 24 år sedan, år 2000. En passande hyllning för denna tidlösa skapelse, inte sant?

Annons

Historien bakom Nina Ricci

Så, vem är då Nina Ricci? Nina Ricci är ett modehus som grundades av Maria ”Nina” Ricci och hennes son Robert i Paris, år 1932. Tio år senare, närmare bestämt 1941, började modehuset göra sina egna dofter. Nina Riccis mest kända parfym är just ANNONS L'Air du Temps, skapad i Frankrike 1948. På svenska kan man närmast översätta namnet till ”den nuvarande trenden”. För att skapa denna doftikon arbetade Robert Ricci tillsammans med mästarparfymören Francis Fabron. Målet? Att skapa en doft med lika mycket elegans som Madame Maria Riccis kläder. Marc Lalique skapade senare den graciösa twin-dove kristallflaskan.

L'Air du Temps från Nina Ricci – klicka på bilden för att komma direkt till parfymen.

I dag är Nina Ricci även kända för en rad andra dofter, såsom, Farouche, Capricci, Fleur de Fleurs och Eau de Fleurs.

Doften har också en plats i populärkulturen. I filmen När lammen tystnar från 1991 identifierar Hannibal Lecter L'Air du Temps som en parfym som ibland bärs av Clarice Starling, spelad av Jodie Foster. Även filmikonen Ingrid Bergman var ett fan av den ikoniska parfymen.

Annons