Blekte håret på salong – lämnade gråtandes
Vi är många som varit med om misslyckade försök att färga håret hemma och kanske även upplevt ett mindre lyckat frisörbesök. Men att besöka en utbildad frisör är och ska vara en trygghet för ett bra resultat. Morgan Paige Carter gick till salongen med en önskan att bli blond – i stället lämnade hon gråtandes och håret började falla av.
På sitt Instagramkonto @morganpaigecarter har hon delat sin upplevelse och varnar nu andra. Den misslyckade färgningen skedde för fyra månader när hon besökte en salong i Miami, där frisören, som utgav sig för att vara expert på blondering, färgade sönder Morgans hår. Det resulterade i att håret gick av redan inne på salongen och efter besöket har hon fortsatt tappa så mycket som tre fjärdedelar av sitt hår.
Morgan berättar hur det påverkat hennes vardag.
– Vad jag än ska göra måste jag fundera på hur jag ska kunna dölja det, men det ser fortfarande hemskt ut, skriver hon på Instagram.
Hon bad sina 130 000 följare om hjälp för att hitta någon som kan rädda håravfallet. Många av följarna kommenterade att det inte går att rädda, att håret är så pass förstört att hon måste raka av sig allt.
Morgan beskriver hur hon försökt att lägga håret på olika sätt för att täcka de kala områdena. Men förklarar att hatt är det enda som döljer den röran som frisören ställt till med.
Flera av hennes följare och är vänliga och stöttande i kommentarerna, och några delar med sig av sina egna råd. En frisör tipsade henne om att klippa en snygg pixie-frisyr så snart håret börjat växa ut igen.
Många anser att frisören som utfört behandlingen bör få sin licens indragen. Efter att Morgan testat många olika husmorsknep och andra behandlingar för att rädda det blekta håret har hon nu hittat en lösning. På Instagram berättar Morgan att hon har hittat en salong som erbjuder en scalpbehandling – vilket hon nu genomgår i hopp om att få sitt hår tillbaka.
Rättigheter vid frisörbesök
Har du varit med om ett besök hos en frisör som du inte är nöjd med?
Enligt Konsumentverket finns det ingen lag som gäller särskilt för frisörtjänster. Därför kan det vara otydligt vilket skydd du har. Men du har alltid rätt att klaga om du är missnöjd med behandlingen eller priset. Konsumentverket tipsar även om att fota eller dokumentera om resultatet blev dåligt eller om du skadats av behandlingen.