Svenska Byredo har tagit över parfymvärlden
I dag gör de en lång rad ikoniska dofter som Mojave ghost, Blanche och Gypsy water.
Här är historien om hur en konstnär från Stockholm tog över parfymvärlden.
Få parfymer är så hypade och omtalade som de från Byredo. Även om du aldrig har ägt en av deras kända parfymer har du garanterat sett dem på sociala medier – de vackra men minimalistiska flaskorna har blivit ett självklart inslag på influencers parfymhyllor och Instagram-stilleben. Stjärnor som Elsa Hosk och Rosie Huntington-Whiteley har också hyllat märket.
Byredo grundades av svenska Ben Gorham i Stockholm 2006. Efter att ha bott i Kanada – där han har rötter – och New York studerade Gorham konst i Stockholm. Efter ett möte med den franska parfymören Pierre Wulff bestämde sig ned nyexaminerade konstnären för att skapa parfymer snarare än tavlor. Ny på området tog Ben Gorham hjälp av kända parfymörer för att få liv i sin vision med parfymer som sätt att uttrycka känslor.
Byredo har blivit ett av världens största parfymmärken
I dag har Byredo 75 olika parfymer. De flesta är unisex, men märket gör också parfymer specifikt för män och kvinnor. De senaste åren har märket också breddat sig och lanserat smink, tvålar och till och med handväskor – allt Ben Gorham rör vid verkar bli till guld.
– Från början, även om jag var besatt av doft, så var det tydligt i mitt huvud att Byredo skulle handla om mer än en sak. Men vid det tillfället underskattade jag kanske hur lång tid och hur mycket energi det tar att bygga en trygg verksamhet, säer Ben Gorham till Forbes.
Några av de första parfymerna som lanserades är de som fortfarande är mest populära och ikoniska – Mojave ghost och Gypsy water har blivit två fanfavoriter. De är båda två av märkets bästsäljare, men av helt olika anledningar. Medan Harper's bazaar kallar Mojave ghost för en av världens sexigaste parfymer någonsin, med sin träiga blomsterdoft, så är Gypsy water ren och fräsch med bergamott och sandelträ.