Frisören: Det här är är det värsta kunder gör i salongen
Frisören Brittany avslöjar nio vanliga saker som kunde gör under ett frisörbesök – som gör henne irriterad.
– Du gör mitt jobb så mycket svårare, kan du snälla sluta, säger hon i en video.
Att gå till frisören är något som de flesta av oss gör med jämna mellanrum – men det kan trots det kännas svårt att rätt. Vad ska man egentligen göra vid hårtvätt och klippning, och vad är bäst att ha på sig?
Kanadensiska frisören Brittany delar nu med sig av nio vanliga misstag eller beteenden som hon märker hos kunder, och som hon önskar att folk slutade med. I en video på sociala medier-appen Tiktok delar hon sig av sina ”icks”, alltså beteenden hon stör sig på eller känner obehag över.
– Det känns som jag kan hamna i trubbel över det här, men vi kör, säger hon i videon.
Komma sent med en kaffekopp
Om du blir sen för att du behövde fylla på koffeinbanken, glöm då inte att ta med en kopp till frisören som fredsgåva.
– När någon dyker upp och har med sig en kaffe, och de var sena för att de köpte en kaffe, men de köpte ingen till dig. Din frisör behöver också få koffein, säger Brittany.
Röra huvudet vid föning
– Mitt andra irritationsmoment är när man försöker föna någons hår och den gör så här, säger Brittany och visar hur personen lutar huvudet bakåt.
– Du gör mitt jobb så mycket svårare, kan du snälla sluta, säger hon i klippet.
Hårtvättningsmissar
Att få håret tvättat av frisören kan vara ett helt projekt i sig, och är det något misstag många gör så är det att lyfta och röra på huvudet under tvättningen.
– När man är vid tvättstationen och de försöker hjälpa en, och lyfter huvudet så det kommer vatten överallt.
Hävdar expertis
Om du tidigare har varit frisör, men inte arbetat med det på många år, så är det något du kan hålla för dig själv menar Brittany. Hon menar att kunder ibland hävdar att de kan saker om frisöryrket, men så visar det sig att de inte klippt hår på 20 år.
Boka för rätt sak
Att boka för både klippning och färgning, och sedan bara vilja klippa håret sätter frisören i en jobbig sits, menar Brittany.
– Ursäkta, jag har precis bokat upp tre timmar för dig, och nu kommer jag bara behöva en timme för att klippa dig. Nej, du slösar med min tid.
Klagar på andra frisörer
– När någon klagar på sin gamla frisör och liksom vill att man ska klaga på dem med. Gör inte det, det ör obehagligt, säger hon.
För mycket silverschampo
Det här är inte något kunderna gör direkt i salongen, men det påverkar håret som frisörerna har att jobba med.
– När någon använder för mycket silverschampo, så att deras hår bokstavligt talat är grått och mättat från silverschampo, och de säger att de måste bli blondare. Du använder silverschampot för mycket, använd det inte varje gång du tvättar håret.
Glömmer boka tid vid jul
Brittany menar att det är vanligt att kunder inte kan förstå att hon inte har hur många tider som helst ledigt kring jul, och att de kan bli sura när hon har svårt att klämma in dem i sitt schema.
@by.brittany i am obsessed with this trend 🤣 #icks #ick #hairstylist #trickstervoice
♬ original sound - brittany ✨💘
Skippa polokragen
Sist på frisörens lista är att ha på sig kläder med polokrage när det är dags för frisörbesöket.
– Snälla ha inte polokrage, det kommer säkert råka komma färg på den och då kommer det vara mitt fel, fast du inte borde ha burit en polokrage på ditt frisörbesök.