Här är världens mest ikoniska parfym – lika populär 100 år senare
Från tidigt 90-tal och ikoniska Coco Chanel till Marilyn Monroe, Nicole Kidman, Rachel i tv-serien Vänner och Blair Waldorf i tv-serien Gossip Girl. Chanels parfym No. 5 är en klassiker som är ständigt aktuell – och har varit det i över 100 års tid.
Chanel No. 5 är en av världens mest populära parfymer som säljs över hela världen. Den legendariska och tidlösa doften har noter av rosor, jasmin och uppiggande aldehyder. Den sägs vara klassisk och modern på samma gång.
Gabrielle Chanels råd var att applicera parfymen ”där du vill bli kysst” – på halsen, handlederna, dekolletaget.
I år fyller doften 103 år och parfymen har fått flera uppdaterade varianter, både i design och doft. Men originalet finns kvar och är en kultdoft med en lång historia.
Så skapades parfymen – och historien bakom namnet
Doften skapades 1921 av den franska parfymexperten Ernest Beaux som på den tiden ville utmana normen och skapa något nytt. Parfymerna som skapades under den här tiden var ofta ennotsdofter – alltså parfymer som doftade en enda blomma. Men Gabrielle Chanel, grundare av Chanel och mer känd som Coco Chanel, ville skapa en ny kvinnlig parfym som, precis som kläder, var skapad av människor och inte av enstaka blommor.
Därför gav hon Ernest Beaux i uppdrag att skapa en doft som hade flera komponenter. Resultatet blev en doft med över 80 noter – bland annat rosdoft, jasmindoft och krämigt sandelträ.
Flera olika dofter skapades och Coco Chanel skulle avgöra vilken hon gillade allra mest. Parfymerna var märkta med nummer No. 1, No. 2 och så vidare. Coco valde dem femte flaskan – därav namnet Chanel No. 5.
32 år senare, 1953, fick ikoniska Marilyn Monroe frågan om vad hon hade på sig när hon gick till sängs. Svaret? ”Två droppar Chanel No. 5”. Efter det seglade parfymen upp på topplistorna och försäljningen ökade markant.
I dag 103 år senare, är Chanel No. 5 fortfarande en av världens mest populära parfymer. En klassiker som är ständigt aktuell!