Julianne Moore slår tillbaka mot anti-aging: ”Livets faktum”
Nu är hon det nya ansiktet utåt för lyxiga sminkmärket Hourglass – tillsammans med sin dotter Liv.
– Det är ett av livets faktum. Det är inte möjligt att åldras åt ena eller andra hållet, vi åldras bara, säger hon till Vanity Fair.
Julianne Moore är en av Hollywoods stora stjärnor – men hon har tröttnat på branschens åldersfixering. I samband med att hon – tillsammans med dottern Liv – nu blir ansiktet utåt för lyxiga sminkmärket Hourglass nya kampanj, kritiserar nu Julianne Moore skönhetsindustrins fokus på ungdomlighet.
I en intervju med Vanity Fair konstaterar skådespelaren att det var viktigt för henne att kampanjen hyllade livets alla stadier.
– Varje period av ens liv är värdefull. Det finns vissa idéer man hör folk prata om i skönhetsindustrin, att ”jag ska bekämpa åldrande”, eller ”anti-aging” eller ”jag åldras inte” – de lever i villfarelse. Det är ett av livets faktum. Det är inte möjligt att åldras åt ena eller andra hållet, vi åldras bara. Det är bara en del av den mänskliga upplevelsen, säger hon till Vanity Fair.
Julianne Moore poserar med dottern
Att dottern Liv ville vara med i kampanjen tyckte skådespelaren bara var roligt, men var också noggrann med att dottern skulle förhandla om ett eget kontrakt – och inte bara flyta med. Även om Liv Moore inte synts mycket i rampljuset ännu så är hon van vid de arbetsmiljöer hennes mamma rört sig i.
– Jag är lyckligt lottad som har kunnat ha mina barn med mig, att de kunnat delta och bli exponerade för de här världarna, så det kändes inte främmande för henne. Jag hör det ibland bland hennes vänner – de pratade om någons pojkvän som hade fått ett företagsjobb den här sommaren, och han var så förvånad över vad som hände på kontoret. Och jag tänkte att jag inte tror att Liv och min son, Cal, är förvånade över vad som händer på inspelningar eller fotograferingar, för de har upplevt det.
Samtidigt som Julianne Moore är kritisk mot vurmen för ungdomlighet inom både skönhetsbranschen och filmindustrin, så ser hon också en utveckling.
– Jag tror att industrin förändras, vilket är jättebra. Antagligen hjälper det att demografin åldras. När de kommer till skönhetsideal så tycker jag vi är bredare och mer mångfaldiga, och förhoppningsvis mer intresserade av åldrande också. Men det går inte att komma ifrån att det är en fysisk industri också. Det är lite roligt, faktiskt. Jag tror konstigt nog att skådespelare ibland är väldigt, väldigt medvetna om hur de ser ut, på ett bra sätt, för man kollar på sig själv hela tiden. Det går nästan inte att undvika.