Trendar: Se skönehetsredaktörens tips i ''Mogen hy''HudvårdHårtipsBäst i testSminktipsSkönhetsfyndNageltrenderGrått hår

Nu gör 1970-talets populäraste doft comeback – historien bakom

23 jul, 2024
AvJohanna Lejon
Fotograftt, PEXELS
Doften toppade listorna under 1970-talet. Och nu gör den comeback. Femina berättar historien bakom den älskade doftklassikern.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
Feminas läsare: Här är våra favoritparfymerBrand logo
Feminas läsare: Här är våra favoritparfymer

Dynastin, Dallas och doft! På 1970-talet tog den över doftscenen – totalt. Vad vi talar om? Mysk, förstås! Och nu gör doften comeback. Sökningarna på myskparfymer ökade nämligen med hela 109 procent under förra året, rapporterar beautymagasinet Allure.

De senaste myskdofterna är dock lite annorlunda än de 40 år gamla versionerna... Men, varför är doften så poppis? Mysk har länge använts i parfym eftersom de är så kallade ”softies” (parfymörspråk för något som du bara känner doften av på riktigt nära håll).

Annons

– Dofttrender speglar ofta vad som händer i modevärlden och just nu ser vi androgyni och minimalism återupptas, säger Mackenzie Reilly, parfymör, till Allure.

Doften av syntetiska myskmolekyler har en hudliknande kvalitet. Det gör att doften passar som basnot. Myskdoften har, med andra ord, legat och ”skvalpat” i bakgrunden i många människors favoritparfymer – ända sedan 1970-talet, som sagt. Dagens myskparfymer är dock en smula lättare än gårdagens sådana. De är inte så tunga.

– I dag får du mycket mer rena, moderna, levande versioner av mysk, säger David Moltz, D.S. & Durgas parfymör.

Tre nya myskdofter att satsa på 2024

Dagens myskdofter beskrivs, inte sällan, som fräscha men samtidigt mysiga, och liksom ombonade.

Några av de mest populära nya myskdofterna just nu är Le Labos Another 13, Diptyques Fleur de Peau och Ellis Brooklyns Myth.

Tack vare sociala medier, primärt TikTok, har dessa dofter fått stor spridning de senaste åren.

Annons

Men, vad är då anledningen till att doften slår igenom, på nytt? Människors behov av trygghet, säger experterna. I en värld som är tung och intensiv kan en välbekant doft av mysk fungera som en slags tröst. En sådan doft får oss att associera till minnen som är lugnande och ofta djupt rotade i oss.

– Mysk får dig att tänka på ren tvätt, rena lakan, ren hud och, låt oss inse det, rent är lika med säkerhet och trygghet, slår Cecile Hua, parfymör på Mane, som skapade doften Philosophy Amazing Grace, en 26-årig myskklassiker som nyligen gjort comeback just nu.

Annons