Ny kampanj vill utmana synen på skönhet och makeup
I en undersökning som Åhléns lät göra i samarbete med Sifo visar att det är vanligare att sminka sig för att känna sig piggare och uttrycka sin egen stil än för att känna sig snygg. Många använder makeup för att täcka och dölja, men det är bara 8 procent av den 1000 tillfrågade som uppger att de provar nya grejer i sin makeuprutin.
Läs även Proffsskolan del 1: Så får du fin böj på fransarna
Med kampanjen Med nya ögon där fyra av Sveriges största makeup-profiler deltar, Lovette Jallow, Viola Holmgren, Sara Benafshe och Amir Akrouti, vill Åhléns inspirera alla som sminkar sig att se på makeup och skönhet på ett nytt sätt.
– Jag uttrycker mig genom makeup, ibland kan jag gå runt osminkad eller ha sju olika färger på min ögonskugga, allt beror på hur jag känner mig just den dagen. Jag vill visa att man kan ha en hälsosam och lekfull inställning till skönhet, säger Sara Benafshe i ett pressmeddelande.
Se kampanjfilmen här:
Läs även Miriam Bryant i ny kampanj – uppmanar kvinnor att älska sig själva