Parfymen slog ned som en bomb – nu fyller doftklassikern 20 år
Året är 2005. Viktor Horsting och Rolf Snoeren gör sig redo att släppa sin bomb. En bomb som kommer att förändra hela parfymvärlden – för gott. Det har gått 19 år sedan (nästa år fyller parfymen 20!) Viktor & Rolfs Flowerbomb såg dagens ljus för allra första gången. Parfymen (vars flaska faktiskt var designad just som en bomb, en handgranat) doftade sött och blommigt med en stark ton av mysk. Flowerbomb var, med andra ord, något helt annat än de parfymer som dominerat doftmarknaden från 1990-talet och framåt: unisex-doften CK One och citrusdoften L'Eau d'Issey, i synnerhet. Med Flowerbomb tog designduon därmed en ganska stor risk.
– Vi tittade inte alls på marknaden, minns Viktor.
– Vi går alltid på vår magkänsla.
Och magkänslan visade sig stämma. Flowerbomb blev en omedelbar succé. Och fler parfymer följde. Numera finns massor som påminner om Viktor och Rolfs blommiga bomb.
Historien bakom parfymen Flowerbomb
Så, vad bär då Viktor och Rolfs doftklassiker på för historia? En rolig detalj är att namnet faktiskt kom före doften.
– Namnet beskrev det vi ville att parfymen skulle vara: en bomb av blommor, berättar duon.
Flowerbomb tog tre år att skapa och duon doftade på mängder av parfymer på vägen dit, hela 500 stycken.
– Men när vi kände den där särskilda doftkombinationen för första gången så visste vi: ”Det här är rätt.”
Men, åter till den där flaskan. Den granatformade. Faktum är att den faktiskt förbjöds, på en flygplats i Europa. Hela historien? Flaskan drogs tillbaka från taxfreebutiker på Norges flygplats i Oslo 2006 – eftersom den ser ut som ett vapen.
– Vi kallar den ”diamantgranaten”. Den har, naturligtvis, inslag av en granat, men den har också inslag av en juvel, säger duon.
Ännu en rolig detalj är att parfymen under många år inte hade en kändis i någon annons. Och just det var ett medvetet val enligt Viktor och Rolf.
– Vi ville medvetet hålla oss borta från att använda en kändis för att förkroppsliga parfymen. Vi ville att varje kvinna skulle kunna identifiera sig med doften.
För något år sedan valde man dock att fronta sin reklam med Emily Ratajkowski.
Det är dessutom många andra kända ansikten som älskar parfymen. Deras största fan? Sångerskan Tori Amos.
Som sagt, nästa år fyller parfymikonen 20 år. Och den rankas fortfarande högt på listorna, tillsammans med klassiker som Chanel No. 5.