Remakes – det innebär trenden alla pratar om
Att ändra på ett vinnande koncept brukade ses som vanskligt ända tills Steve Jobs släppte Apples andra Iphone. I stället för att komma med något helt nytt förbättrades helt enkelt stjärnprodukten. Samma smarta koncept hittar du också i skönhetsvärlden.
På parfymfronten kallas det flankers, doftsuccéer som följs upp med nya versioner där man ökat styrkan på en huvudnot eller lagt till några noter för att skruva på upplevelsen men behållit basen och designen på flaskan.
På hudvårdshyllan är det just nu en boom av ikoniska serum som lanseras i uppdaterade och mer moderna tappningar. Perfekt för dig som hittat din favorit men gärna vill att den följer med i utvecklingen.
Populära remakes
1. Genifique från Lancôme var banbrytande när det lanserades 2009 då man för första gången använde ny kunskap om hur man aktiverar gener. Nya Ultimate är omformulerad och innehåller förutom hyaluronsyra, betaglukan och laktritsextrakt en hel rad pre- och probiotiska extrakt som gör huden starkare, lugnare, jämnare och klarare med mer lyster. I 50 ml finns det dessutom refill. Ca 1 450 kr/50 ml, refill 1 200 kr.
2. Double Serum från Clarins lanserades redan 1985. Namnet kommer av att det från början var två serum i två flaskor du fick blanda själv. Så småningom blev det en flaska med två kamrar och i den nionde versionen som nu släppts har man lyckats kombinera alla ingredienser i en behållare. Även formulan är uppdaterad. Förutom gurkmeja och andra välgörande växter har man lagt till gräsrörsextrakt som får huden att stå emot yttre stressfaktorer bättre. Ca 985 kr/30 ml.
3. Elixirs portämjare och tonutjämnare Niactil 4% släpptes tidigare i år i nya versionen Face Formula, ett barriärstärkande serum med en ny typ av niacinamid som är renare och därför också bättre för en känslig hud. Klassikern tog man dock snabbt tillbaka då många kunder saknade just den formulan som inte går lika djupt, ger lite mer lyster och kan användas som både serum och lätt återfuktare. Ca 980 kr/100 ml resp 375 kr/30 ml.