Skandalen bakom 47 år gamla parfymen – som antingen älskas eller hatas
Den är en riktigt doftklassiker, parfymen Opium. Doften, för kvinnor, är orientalisk och kryddig och skapad för det franska modehuset Yves Saint Laurent av parfymörerna Jean Amic och Jean-Louis Sieuzac. Inspirationen kom från Kina. Herr Yves sägs själv ha varit oerhört engagerad i både framtagningen, och lanseringen, av parfymen. Han ville att den skulle vara, och dofta, perfekt.
Opium introducerades på marknaden för 47 år sedan, 1977, och genererade snabbt publicitet på grund av sitt kontroversiella namn. Och det är inte den enda skandal som omgett Opium. I slutet av 2000 gjordes en reklamkampanj för produkten med den engelska modellen Sophie Dahl, vars nakenhet och uttryck i annonsen möttes av minst sagt blandade reaktioner – över hela världen. Den omskrevs mycket flitigt av pressen.
Faktum är att Opium år efter år debatterats friskt. Det är en så kallad allt eller inget-doft: antingen älskar man den, eller så hatar man den. Underbar, menar vissa. Huvudvärksframkallande, säger andra.
Så, vad doftar då Opium? Toppnoterna är en blandning av frukt och kryddor, med mandarin, plommon, kryddnejlika, koriander och peppar samt lagerblad. Dess blommiga mellannoter består till övervägande del av jasmin, ros och liljekonvalj, förutom nejlika, kanel, persika och orrisrot. Den understryks av den söta träiga basnoten som innehåller bland annat sandelträ, cederträ och myrra samt bärnsten, mysk och patchouli.
Skandalen bakom Opium
Men, vad är det då för skandal vi talar om, och som har med namnet att göra? Jo! Opium väckte, som sagt, en hel del uppståndelse på grund av sitt kontroversiella namn. Vissa anklagade till och med Yves Saint Laurent för att vara drogliberal och förespråka narkotika. I USA krävde, dessutom, en grupp kinesiska amerikaner ett namnbyte och en offentlig ursäkt från Saint Laurent för ”hans okänslighet för kinesisk historia”. De bildade en kommitté kallad American Coalition Against Opium and Drug Abuse, och uttryckte en stor upprördhet över valet av ett namn som representerade ”ett hot som förstörde många liv i Kina”.
Men, alla skriverier om doften gjorde den bara än mer populär. Än i dag är parfymen en bästsäljare – över hela världen. I Frankrike är den närapå lika poppis som Chanel No 5.
Och Opium är bara den första doften av många varianter. YSL lanserade det manliga komplementet Opium pour Homme 1995, skapad av Jacques Cavallier, och fler versioner har sett dagens ljus sedan dess.