Sköna ord
Du har kanske precis förstått innebörden av cosmeceuticals (läkemedelsliknande hudvård med väldigt aktiva ingredienser), anar vad natureceuticals (samma som tidigare men med till stor del naturliga ekologiska ingredienser) betyder och läst något som handlar om cosmestyling (stylingprodukter för håret med vårdande och förskönande egenskaper)? I takt med att forskningen bakom skönhetsprodukterna blir allt mer avancerad, och produkterna bättre, utvecklas ett helt nytt språk för att konsumenten lättare ska kunna veta vad det är vi köper. Senast ut är beautyomics, ett ord som används i samband med lanseringen av Lancômes Genifique, ett slags koncentrat som både trollbundit och förbryllat skönhetsredaktionen alltsedan vi fick det i händerna. Men vad betyder då ordet? Avancerade biologiska metoder för att förstå hudens celler ända nere på molekylär nivå, enligt Anna Öst som är vetenskaplig rådgivare på L’Oréal. Måste du förstå det för att kunna använda produkten? Absolut inte. Större delen av alla de journalister som samlats i Paris för att få ta del av arbetet bakom upptäckterna kliade sig i huvudet under presentationen innan forskningsansvarige Veronique Delvigne klev in på scen och förenklade resonemanget. Men resultatet på huden är riktigt bra trots de svåra orden. Mer lyster, en bättre spänst, finare hudyta och skönare känsla är några av pluspoängen för dropparna som appliceras på huden innan din vanliga creme. Anledningen är att den får fart på produktionen av hudens ungdomsproteiner och det märks snabbt. Passar alla hudtyper och alla åldrar, kommer i mars och kostar 850 kr. I det nummer av Femina som finns ute nu kan du dessutom vinna ditt alldeles egna exemplar av Genifique.