Smarta produkten för 30 kronor har funnits i 60 år – därför är den så älskad
Det finns hårsprej – sedan finns det Elnett. Egentligen kan man säga att hårsprejens historia kan delas i två: före Elnett – och efter Elnett. Innan Elnett var hårsprej ett sliskigt lack som ingen borstning i världen kunde rå på. Allt detta förändrades dock 1960, året då L'Oréal lanserade sin banbrytande produkt innehållande fina polymerer som kunde borstas ut snarare än tvättas. Resultatet? Hår som stod emot väder och vind – och en hårsprej som kunde användas dagligen, och gick att ta på. Och som kändes helt naturlig. Kvinnor älskade det, liksom proffsen. Trots att den är så hyllad har Elnett, än i dag, ett lågt pris. En burk kostar omkring 30 kronor.
Faktum är dock att ändra fram till 2010 var amerikanska frisörer tvungna att köpa Elnett utomlands, eftersom den bara fanns tillgänglig i Europa...
Något som också är unikt med hårsprejen Elnett är att förpackningen har varit i stort sett oförändrad under de senaste 50 åren, bortsett från tiden då en rosa burk i begränsad upplaga gavs ut, med en skiss av Cheryl Cole, märkets ansikte (eller snarare hår). I England säljs en flaska Elnett varannan sekund, är det sagt.
Sjärnorna som älskar Elnetts hårsprej
Under årens lopp har, förstås, också en rad kändiskvinnor fallit för Elnetts sprej. Jennifer Lopez, bland andra:
– En gammal produkt som jag älskar är Elnett hårsprej, jag har en liten i min väska och jag har en stor hemma, har hon berättat.
Även kända ansikten som Emma Stone, Kate Middleton, Camila Cabello och Jessie James Decker älskar denna produkt.