"Vägra sociala medier" – Adam Lundgren snokar i techbranschen
Med tittarsuccéer som Torka aldrig tårar utan handskar, Känn ingen sorg för mig Göteborg och Vår tid är nu är Adam Lundgren en av de senaste årens mest hyllade skådisar. Men tro inte att Adam gottat sig i sin framgång på sociala medier. Han har nämligen aldrig haft Facebook eller Twitter, ”av samma anledning som man inte testar heroin”. Ett tag hade han förvisso Instagram, men han raderade kontot.
”Så fort jag hade fått likes så blev så glad, och ledsen om jag inte hade fått så många likes. Jag insåg också att jag värderade olika personers likes olika mycket.” berättar han i programmet Vägra sociala medier som har premiär på SVT Play den 2 september. Ändå startar han, för konstens skull, ett nytt konto i början av det här projektet.
Programmet är en del av SVT:s format Edit, där populärkultur möter samtidens stora frågor. Förutom att instagramma åker Adam Lundgren till Silicon Valley (där bland annat Google, Facebook och Apple har sina huvudkontor) för att möta flera tunga namn i techbranschen, samt forskare i psykologi kopplat till sociala medier.
Techutvecklare kritiker till sina egna skapelser
Att vår relation till digitaliseringen i allmänhet och sociala medier i synnerhet är i behov av ett omtag är det få som undgått. Vi har blivit mer medvetna om hur sociala medier fungerar och vi har börjat reflektera över vad de gör med oss. De flesta känner någon som slutat, eller åtminstone pratat om att sluta med sociala medier.
Men det som skrämmer mest, förutom alla larmrapporter om vad skärmarna gör med vårt beteende och vår hälsa är kanske det faktum att allt fler framstående techutvecklare kommer ut som kritiker till det de själva varit med och skapat. Steve Jobs egna barn fick inte prova ipaden och Sean Parker, tidigare vd på Facebook, har gått ut och bett om ursäkt för att de varit med och tagit fram beroendeframkallande algoritmer.
– Sociala medier skulle förändra världen och ge vanligt folk en röst – men istället blev makten extremt koncentrerad. Du är produkten som är till salu, säger Caterina Fake, grundare av Flickr, i programmet. Hon får medhåll av Dave Grossblatt och Eric Bravick, två av de andra tekniklegender Adam möter:
– Vem kan få mest data för att utveckla sin AI? Så fort vi förändrar vårt beteende så förändras algoritmerna för att vår data ska kunna säljas tillbaka till oss. AI är dessutom fortfarande i ett tidigt skede. Där ligger framtiden – och pengarna. Det kan bli en fantastisk framtid – eller inte. Oavsett så går det inte att stoppa.
Jaron Lanier: ”Webben blir vår undergång”
Adam möter även Jaron Lanier, som själv varit med och tagit fram några av Facebooks algoritmer. Nu har han dock bytt sida och menar att vi har gjort ett gigantiskt misstag – och hans åsikter om webbens utveckling har förärat honom en plats på Times lista över världens 100 mest inflytelserika personer.
I boken ”10 skäl att genast radera dina sociala medier” förutspår Jason Lanier hur och varför webben blir vår undergång. Han menar att vi utan att vi själva märker det utsätts för utstuderad manipulation och avancerad informationsinhämtning. Han drar paralleller med Pavlovs hundar som ”utan eftertanke reagerar på stimuli utlösta av algoritmer skapade i okänt syfte”.
Trots att programmet Vägra sociala medier präglas av röster som dessa, börjar Adam redan en kvart in i programmet att vackla i sin övertygelse. När resan är slut och det är dags att radera kontot han mycket tveksamt skapade innan han åkte – så tar det emot. Så stark är dragningskraften även på en extrem skeptiker. Hur stark är dragningskraften på dig?