Trendar: Nostalgi Julen Gratis färganalys Vintips Spahotell att besöka Livsberättelser Kriminalserier Helikopterrånet - så ser de ut i verkligheten

Därför vägrar Bianca Ingrosso ändra reklamen efter fällningen

21 jan, 2020
AvMalin Ny
Trots att Bianca Ingrossos sminkmärke Caia Cosmetics fällts hela tre gånger som könsdiskriminerande av Reklamombudsmannen vägrar hon att ändra på reklamen.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
Bianca Ingrosso om vad föräldrarnas skilsmässa haft för betydelse för hennes relation med brodern Benjamin Ingrosso.Brand logo
Bianca Ingrosso om vad föräldrarnas skilsmässa haft för betydelse för hennes relation med brodern Benjamin Ingrosso.

Influencern Bianca Ingrosso ligger bakom Caia Cosmetics, sminkmärket som rönt stora framgångar sedan lanseringen i november 2018.  Våren 2019 rapporterade sajten Breakit att Caia Cosmetics sålt varor för minst 20 miljoner kronor, men den senaste tiden har företaget drabbats av flera motgångar.

Sminkmärket har nämligen fällts för könsdiskriminerade reklam hela tre gånger på kort tid. I november förra året fälldes två annonser för Caia Cosmetics, anmälda av Sveriges kvinnolobby. I det ärendet, som gällde marknadsföring för läppstift, sågs bland annat en kvinna äta på en godisrem på knä med särade ben.

”Att sälja smink med en ung kvinnas kropp som objektifi­er­as och sexualiseras kan endast beskrivas med att vara könsdiskriminerande och sexistiskt”, skrev organisationen då i sin anmälan.

Fälldes för reklamfilm

I december fälldes även en reklamfilm för sminkmärkets nya läppstift som könsdiskriminerande av Reklamombudsmannen. I videon ses hur en kvinna häller mjölk på sin kropp, och en annan som slickar på en godisklubba.

Annons

”Nämnden finner att kvinnorna framställs som sexobjekt, bland annat genom scenen där en kvinna häller mjölk så att det rinner längs med hennes mun, hals och ner på bröstkorgen, och scenen där en kvinna tittar in i kameran samtidigt som hon slickar på en godisklubba. Intrycket av kvinnorna som sexobjekt förstärks av att den manliga sångaren under sekvenserna upprepat sjunger texten ‘Give me that’”, skriver RO i sitt beslut och fortsätter: 

”Framställningen av kvinnorna saknar koppling till de sminkprodukter som marknadsförs. Reklamen framställer därför kvinnorna som sexobjekt på ett sätt som är nedvärderande för kvinnor i allmänhet.”

Vägrar ändra på reklamen

Bianca Ingrosso har tidigare inte uttalat sig om fällningarna, utan istället hänvisat till ett officiellt uttalande från företaget. Men till Aftonbladet säger influencern nu att hon inte ångrar marknadsföringen och att hon inte heller kommer att ändra sminkföretagets strategi.

Annons

– Nej. Det är jag som ung kvinna som står bakom kampanjerna och idéerna och även jag som står framför kameran tillsammans med andra unga kvinnor som alltid är med på noterna. Man får helt fritt göra vad man vill framför kameran, och de får godkänna och vi får godkänna. Jag förstår inte varför unga kvinnors sätt att uttrycka sig på i bild och i video ska bedömas av nån annan än oss själva. Det är inte män bakom de här kampanjerna som styr och ställer, det är jag, säger hon till tidningen.

Hon förklarar att hon förstår att alla tycker olika och har olika sätt att uttrycka sig men att hennes företaget inte bara säljer smink utan ”en känsla och all tjejers egen rätt att få vara exakt som de vill”.

– Jag tänker aldrig be om ursäkt för hur jag… Jag kan säga: ”Åh, vad tråkigt att du inte tycker om den här kampanjen”. Men jag har jättekul på mina plåtningar och trivs jättebra med sättet jag poserar på bild.

Annons

Foto: TT

Läs mer: 

Bianca Ingrosso om hatet och relationen med sin mamma

Phillipe Cohens ord om relationen med Bianca Ingrosso

Bianca Ingrosso om återfallet – kämpar mot bulimi igen

Annons