Jobbcoachen: Så säger du upp dig på bäst sätt – för att inte bränna broar
Men hur gör man egentligen på bäst sätt – och vad ska man tänka på?
Jobbcoachen Jonathan Björkman på Jobbland delar med sig av sina bästa tips!
Har du börjat fundera på att byta jobb? Arbetsuppgifterna känns inte lika roliga och dina favoritkolleger har kanske redan bytt arbetsplats. Det är klart att du ska säga upp dig från ett jobb du inte trivs på eller som du känner dig klar med – men frågan är hur man gör det på bästa sätt?
Jonathan Björkman är jobbcoach på Jobbland och han delar med sig av sina bästa tips för att säga upp sig så smidigt som möjligt – utan att sabba för sin egen karriär i framtiden.
1. Bränn inte dina broar
– Du kanske ångrar dig och vill gå tillbaka till det du har jobbat med innan efter ett tag. Man ska agera proffsigt när man säger upp sig, och inte göra det förhastat eller med känslomässiga uttryck. Börjar man fundera på att säga upp sig så ska man sova på saken innan man tar beslutet och pratar med sin chef.
2. Säg upp dig på rätt sätt
– När du bestämt dig så ska du informera din arbetsgivare om din uppsägning. Här behöver du ha koll på uppsägningstid och skriva ett formellt uppsägningsbrev. Försök hålla dig neutral och inte så kritisk. Ibland har man intervjuer i samband med att man slutar, då kan man lämna feedback på varför man inte trivdes, men det ska man undvika när man skriver uppsägningsbrev. Har man en mer öppen dialog med sin närmaste chef kan man ta uppsägningen verbalt först. På större företag tar med uppsägningen med hr-avdelningen.
3. Håll hårt i relationerna
– Jobbar man i en liten industri eller bransch så måste man ha ett gott rykte, för att kunna få referenser och rekommendationer till andra jobb. Försök hålla relationerna med de du lämnar på gamla jobbet intakta, det gynnar bara en själv när man ska vidare i karriären.