Martina, 49, sa upp sig för att satsa på drömmen – att bli sin egen chef
Trots en framgångsrik karriär kändes det inte rätt och hon valde att säga upp sig – utan att ha en aning om vad hon skulle göra.
– Jag skrev direkt en lista på allt jag tackade nej till, berättar hon.
I över 20 år har Martina Kulenius jobbat med event – bland annat på dåvarande Stockholm Globe Arenas och på Copperhill Mountain Lodge i Åre.
– Jag har aldrig behövt söka ett jobb i hela mitt liv och jag är snart 50 nu. Det har rullats fram en boll och antingen har jag duckat eller så har jag tagit den, säger hon.
Martina Kulenius kände ändå att hon inte ägde sin egen utveckling – en känsla som förstärktes när hon för drygt två år sedan gick med i det i kvinnliga affärsnätverket 4 Good och beskriver hur hon blev extremt inspirerad.
– Jag sa upp mig på stående fot för jag kände att jag måste våga. Målet var att jag skulle stå vid rodret, att jag själv skulle styra skutan. Det var en häftig känsla.
Martina Kulenius
Fakta: Martina Kulenius
Ålder: 49 och tre fjärdedelar.
Familj: Man och en son på 13 år.
Bor: Skogås.
Gör: Driver egna bolaget Kulenius Kommunikation.
Att våga starta eget
Hon hade tre månaders uppsägningstid från sitt jobb på Copperhill. När hotellet sökte hennes efterträdare lade hon själv ut annonsen på Facebook.
– Jag skrev att “här finns världens bästa jobb att söka, jag har själv valt att säga upp mig och vet egentligen inte vad jag ska göra framåt, hör gärna av er”. Sedan ringde det nonstop i tre dagar.
Bland annat kontaktades hon av en före detta kollega som ville ha hjälp med ett event. Martina Kulenius svarade direkt att “vi kör” varpå den före detta kollegan frågade om hon ville bli anställd.
– ”Nej, just nu vill jag inte vara anställd”, svarade jag. Då frågade han om jag har eget företag och jag sa att “nej, men det kan jag kanske starta” och så blev det. Sedan dess har jag hållit på.
I januari 2019 drog hon igång Kulenius Kommunikation och jobben rasslade in.
– De första ett och ett halvt åren har jag inte ens behövt söka några uppdrag. Jag skrev direkt en lista på allt jag tackade nej till och tänkte att den dagen jag inte har så mycket kan jag i alla fall titta på den och tänka att jag själv har valt, säger hon.
Eventbranschen drabbades hårt av corona
Men i våras tog det stopp. Eventbranschen har förstås drabbats hårt av coronapandemin och mötesrestriktionerna.
– Den 11 mars rycktes ju mattan bort fullkomligt, det är en bransch som har kraschat totalt. Nu under hösten har jag pluggat marknadsföring på universitetet men tänker att jag ska vara igång igen i januari–februari. Det börjar komma allt mer förfrågningar, det finns en ljusning, säger Martina Kulenius.
Hon ångrar inget och säger att hon skulle ha drabbats även om hon hade varit kvar på sitt gamla jobb. I dag är hon glad över att hon besegrade sina hjärnspöken och vågade ta kommando.
– Man har ju haft janten på axeln, “inte ska väl du”. Men tack vare att jag vågade och faktiskt uttalade det, när jag la ut annonsen på Facebook, så hände det saker. “Våga” är ett sådant där ord som jag nästan borde ha tatuerat på armen, för man törs. Man måste tordas.
Martinas 3 bästa tips:
1. Uttala det du tänker och känner. Genom att säga det högt och utåt så händer något. Man måste våga för då börjar det hända saker både i en själv och i ens nätverk.
2. Nätverka är a och o och har verkligen varit grunden för mina framgångar. Ett tips är att gå ensam på evenemang för så fort du går med någon har du ett ankare bredvid dig som gör att du inte lika enkelt kan navigera bland nya personer.
3. Man är aldrig starkare än sin starkaste kontakt. Att kunna lyfta luren och säga att “jag behöver hjälp med det här”, “hur når jag den här personen” eller “jag behöver ta mig förbi den här dörren, hur gör jag då”.
Läs mer:
5 viktigaste besluten att ta för din ekonomi
Så här mycket pengar behöver du ha på kontot för att andra ska tycka att du är rik