Anitha Clemence startar humorprogram på Instagram: ”Supertaggad”
Det rådande debattklimatet på sociala medier involverar en hel del hat och onödiga kommentarer – något som fick Anitha Clemence att i början på året låsa sitt Instagramkonto för allmänheten. Hon beskrev hur hon fick kommentarer som ”du är vidrig” och ”jag hatar ditt konto” uppemot tre till fyra gånger om dagen, och att ett privat konto blev hennes sätt att säga ”det räcker nu”.
Sedan en tid tillbaka har medieprofilen dock öppnat sin profil igen.
– Jag vet inte om jag har märkt jättestor skillnad i mitt flöde nu jämfört med då, men jag är glad för att jag valde att sätta ner foten och visa att jag inte är okej med att folk förpestar det jag gör. Jag förstår att alla inte kan älska allt, och alla behöver inte vara vänner, men jag är inte okej med att folk snackar skit om mig i mina kanaler, säger Anitha.
Insta Sitcom – en ny typ av komediserie
I dagarna är Anitha aktuell med en ny satsning på Instagram, nämligen Insta Sitcom – en typ av komediserie där målet är att nå ut genom mediebruset på ett nytt och spännande sätt. Inspirationen till idén kommer främst från 1990-talets Seinfeld, men Anitha säger också att det går att jämföra satsningen med svenska Solsidan – fast i kommersiell sketchform.
– Jag är supertaggad på det här. Grundidén kom jag på redan för ett år sedan, och sedan november förra året har jag haft en tydlig vision av vad jag vill göra. Jag tror på humor i sociala medier och ser den genren som en zon fredad från hat.
Insta Sitcom bygger på en berättelse om en familj som – likt många andra – kämpar för att få ihop livspusslet. I seriens första avsnitt får vi till exempel följa Emma (Johanna Nordström) som fyller 20 år och ska fira sin födelsedag. Problemet är att hennes mamma (Ann Söderlund) och pappa (Fritte Fritzson) sedan skilsmässan har en minst sagt frostig relation.
– Trots att föräldrarna har svårt för att umgås väljer Emmas mamma att dra ihop en gemensam födelsemiddag för att fira dottern – och resultatet blir en familjemiddag som nog många kan relatera till.
Varje avsnitt kommer att vara mellan 10–20 minuter långt, men de kommer att styckas upp i flera 1-minutssekvenser för att passa Instagram. Tanken är att avsnitten kommer att färdigställas ungefär tre veckor innan de släpps, och det är för att möjliggöra för produktionen att snappa upp aktuella ämnen och involvera dem i serien.
– Är det löss på förskolan ska det kunna vara löss på Insta Sitcom. Igenkänning och aktualitet är två viktiga ledord i det här projektet.
Nytt sätt att marknadsföra sig i sociala medier
Förutom att bjuda följarna på en humoristisk serie är tanken att bygga in annonsörer i handlingen och erbjuda dem en ny typ av marknadsföring i sociala medier. Men även om serien till viss del bygger på reklam är Anitha noga med att poängtera att det inte bara kommer att handla om det.
– Tanken med upplägget är att driva en naturlig berättelse framåt, samtidigt som annonsörer succesivt byggs in i handlingen.
Insta Sitcom har premiär fredagen den 17 maj, och förutom Anitha står produktionsbolaget Strix Television och mediebyrån Starcom bakom satsningen. Redan nu är Ellos klara som annonsör.
Foto: Vilhelm Stokstad/TT