Trendar: Nostalgi Julen Gratis färganalys Vintips Spahotell att besöka Livsberättelser Kriminalserier Helikopterrånet - så ser de ut i verkligheten

Beyoncés klädkollektion liknar matjättens uniformer

23 jan, 2020
Av
För Beyoncés fans kom nyheten om superstjärnans nya klädsamarbete med Adidas som en stor härlig present i mörklila och klarorange. Men i Storbritannien är färgkoden starkt förknippad med någonting helt annat. Matjätten Sainsbury's personal bär nämligen snarlika arbetskläder – vilket de nu glatt pikar artisten för i sociala medier.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

Beyoncés 5 mest inspirerade citatBrand logo
Beyoncés 5 mest inspirerade citat

”Detta är ett personalmeddelande. Kan Beyoncé komma till hylla 24, en kund har spillt lemonad”. Här är sagan om hur Beyoncé släppte ett klädsamarbete med Adidas och personalen på en av Storbritanniens största matkedjor, Sainsbury’s, fick världen att skratta riktigt högt och hjärtligt – på hennes bekostnad.

Twitter exploderar över Beyoncés klädkollektion

Ivy Park x adidas heter klädkollektionen som består av ett 40-tal plagg i avslappnad, sportig stil. Sneakers, magväskor, träningstajts, sport-bh:ar, cykelbyxor och huvtröjor är några av inslagen. Om Beyoncé hade hoppats göra ett helt nytt och unikt intryck med sina plagg så fick hon snart tänka om.

Annons

Bara timmar efter att kollektionen offentliggjordes kom första piken för matkedjan Saisbury’s. I ett inlägg på Twitter postar de en bild på en anställd i mörklila arbetskläder med orangea detaljer. Tjocktröjan med dragkedja som mannen på bilden bär hade mycket väl kunnat ingå i Beyoncés kollektion, åtminstone enligt Sainsbury’s.

På bilden står texten ”originalet” i orangea bokstäver tvärs över den anställdes tröja. Typsnittet är detsamma som det Adidas använder sig av i sin logga, och texten är en lek med den slogan Adidas brukar skriva på sina reklambilder. I högra hörnet har Sainsbury’s satt den lekfulla hashtaggen #SainsBey under vilken Twitteranvändare postat skämtfulla pikar ändan sedan likheterna först uppmärksammades.

Annons

I inlägget skriver matkedjan att de har ”representerat sedan 1869”, och ger en blinkemoji till världsartisten.

Sainsbury’s anställda skämtar loss

”Äger redan hela kollektionen”, skämtar två av Sainsbury’s anställda under hashtagg #SainsBey:

Annons

”Lunchdags i Sainsbury’s personalrum”, skämtar en annan.

”Jag är för rädd att be @sainsburys personal om hjälp utfall de visar sig vara någon slumpmässig person med nya @Beyonce samarbetet på sig”, skriver en annan.

Annons

Beyoncé kritiseras för små storlekar

All skämt åsido finns även kritik mot artistens Adidas-samarbete. Samtidigt som Beyoncés kollektion, som släppts i begränsad upplaga, säljer slut världen över, ifrågasätts hon för att vara exkluderande, rapporterar amerikanska Teen Vouge. Plaggen kommer i storlekarna XS-XL, vilket är för snävt spann enligt kritikerna.

Så väl Beyoncé som Adidas har kämpat för plusstorlekar förut, skriver Teen Vouge. Adidas har släppt kollektioner i 4XL och Beyoncés uppvisning av sina kurvor har setts som ett tydligt ställningstagande för kroppspositivism och inkludering.

I ett av alla inlägg under #SainsBey frågar därför en användare om matkedjan Sainsbury’s uniformer går att få i större storlekar i stället, eftersom Beyoncés kollektion inte gör det.

Annons

Läs mer:

Experternas hårda kritik mot Beyoncé – marknadsför ”farlig diet”

Här träffas Beyoncé och Meghan Markle för första gången

Moderaterna svarar på kritiken efter Beyoncébilden

Annons