Trendar: Nostalgi Gratis färganalys Titta in i Margareta Hallins badrumsskåp Vintips till höstmiddagen Härliga spahotell att besöka Intervju med Matilda Boza från TV4 Livsberättelser Så bär programledarna säsongens trendfärg Feminas historia

Bianca Ingrosso avslöjar – så går det för sminkmärket CAIA

19 jun, 2019
AvAnaïs González Cruz
Det går riktigt bra för det nystartade sminkmärket CAIA Cosmetics. I en ny intervju berättar bolagets vd Mikael Snabb vad han tror att framgången beror på.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

I slutet av förra året lanserade tv-profilen Bianca Ingrosso sitt nya sminkmärke CAIA Cosmetics. Redan vid lanseringen var trycket på hemsidan enormt och det dröjde bara 30 sekunder innan den kraschade av överbelastning.

Sedan dess har efterfrågan varit fortsatt hög. I slutet av maj släppte sminkmärket två nya mascaror och sugna shoppare fick då vara riktigt snabba för att få hem produkterna. På bara två timmar sålde man nämligen slut på totalt 15 000 mascaror.

I en intervju med sajten Breakit berättar bolagets vd Mikael Snabb att kurvan nu pekar stadigt uppåt, med 100 000 sålda produkter. Enligt Breakits beräkningar har CAIA Cosmetics därmed sålt produkter för minst 20 miljoner kronor.

Hur kan det då gå så bra? En stor del av framgången beror på att sminkmärket enbart säljs online, menar Snabb:

– När jag började i den här branschen sålde man bara via återförsäljare och de tar ut stor marginal på produkterna. Säljer man produkterna direkt till kund via e-handel skippar man mellanhanden och kan satsa på produkter som är lite dyrare att tillverka samtidigt som man kan hålla priserna nere, säger han i intervjun.

Har anklagats för plagiat

Att Bianca Ingrosso har över en miljon följare på Instagram gör såklart också sitt när man vill få ut reklam:

Annons

–När vi släppte vår första produkt hade vi cirka 8 000 regrams och det betyder att följarna till de 8 000 personerna fick en rekommendation från en vän. Det här är det nya word of mouth, tillägger Snabb.

Alla kunder är dock inte helt nöjda. En del beautybloggare menar att sminkmärket brister i kvalitet och inte gör skäl för sina höga priser – för det är dyrt. Sminkpaletten BIBBZ, som var den allra första produkten att lanseras, kostar 575 kronor. Den har också kritiserats för att likna smink från Kylie Jenners sminkmärke Kylie Cosmetics.

Bianca Ingrosso har tidigare bemött anklagelserna om plagiat med förklaringen att hon och Kylie Jenner helt enkelt ”har en liknande stil”:

– Jag förstår att man kan tycka det är likt. Vi har alltid haft liknande stil och jag tycker om det hon gör, men det är omöjligt att jag skulle ha kopierat design och tonalitet ett halvår innan hon kom ut med hennes. Vi råkade tydligen bara ha liknande stil när det kommer till design, färger och typsnitt, sa Bianca Ingrosso i en intervju med Aftonbladet i slutet av förra året.

Läs mer:

Bianca Ingrossos flyttkaos till den nya lägenheten: ”Åh herregud”

Här visar Bianca Ingrosso upp sin nya lägenhet: ”Helt magiskt”

Bianca Ingrosso frontar Gina Tricots sommarkollektion

Foto: CAIA Cosmetics//Instagram

Skaffa vårt nyhetsbrev!

Håll dig uppdaterad om det senaste inom resor och äventyr. Vi skickar dig tips och råd om hur du får den perfekta resan!

Annons