Därför får serier som The Office oss att må så bra
Brittiska humorserien The Office blev en enorm succé när den amerikanska versionen av den lanserades 2005. I nio säsonger fick Pam, Jim, Dwight, Kevin, Angela och de andra på Dunder Mifflin oss att asgarva samtidigt som vi kände att vårt eget jobb och vår egen chef nog inte var så tokig ändå – och gav oss memes för alla tillfällen.
En av upphovsmännen bakom The Office, Michael Schur, ligger som förmodligen alla fans vet även bakom serier som The Good Place, Parks and Recreation och Brooklyn Nine-Nine. Samtliga älskas av såväl kritiker som publik – och fans av de här serierna verkar vara bland de gladaste på nätet.
Men exakt vad är det som gör att de gått rakt i våra hjärtan? Här benar vi ut några framgångsfaktorer:
Humorn
Första och främst drivs serierna av en humor som levereras med både optimism och insiktsfullhet. Vardagliga händelser (om än i extraordinära omständigheter) blir till humor utan att underminera karaktärerna och deras innersta godhet. Skämten gottar sig heller inte i karaktärens olycka – vilken är ovanligt i tv-landskapet idag.
Huvudrollsinnehavarna
En annan gemensam nyckel är att serierna kretsar runt en huvudperson som man bara inte kan låta bli att tycka om. Visst är Michael Scotts ledarskap och omdöme lite sisådär, men hans hjärta är stort och egentligen vill han bara bli omtyckt.
Leslie Knope är en obotlig optimist som tror på systemet, Brooklyn Nine-Nines Jake och Raymond är kompetenta poliser som dessutom får yrket att se både lätt och roligt ut. Och så har vi Eleanor i The Good Place, som förvisso kanske inte är världens skönaste i början, men som lär sig viktiga saker om både vänskap, lojalitet och godhet under resans gång.
Världsbilden
I en värld där ledande politiker tar till skrämmande metoder kan Parks and Recreations Leslie Knope och Rob Swanson inte bara samarbeta respektfullt utan även vara goda vänner.
Och medan många grupper står i brinnande konflikter med polisen finner vi tröst och en annan tillvaro i den mångfaldiga, queervänliga, feministiska kåren i Brooklyn Nine-Nine.
Schur väver in dessa viktiga samtida frågor sömlöst.
Viktiga frågor och komplexa karaktärer
Många andra serier fastnar i stereotyper och skriver in politiskt korrekta inslag för att man ”borde” – men utan att gå på djupet med dem.
Men Schurs universum ser annorlunda ut. Här är kvinnor och färgade personer mångfacetterade karaktärer med både styrkor och brister och faller inte in i de platta nischer som annars är allt för vanliga.
Rollistorna är på flera sätt banbrytande. Brooklyn Nine-Nine ger exempelvis inte bara plats för en latinamerikansk badass bisexuell poliskvinna, utan även för ytterligare en latinamerikansk tjej i en av huvudrollerna, en konstellation som är mycket ovanligt i serier som riktar sig till en bred publik.
Kärlekshistorierna
Romanserna är modiga och feministdrivna, där kvinnorna tar kärleken i sin takt och på sina villkor. Och männen ger plats för deras känslor och ambitioner.
Vardagshjältarna
Men oavsett hur inkluderande och politiskt korrekt en serie än må vara kommer den inte slå om den inte är bra, men de här serierna klarar av just detta utan att kompromissa med humorn.
Och sist, men absolut inte minst: Karaktärerna skriker inte efter uppmärksamhet (ok, förutom kanske Michael Scott…). De kämpar på – i både gott och ont. De är de osjungna vardagshjältarna.
Och det är därför vi tycker så mycket om dem.
Foto: TT
Inspirerat av: Bustle
LÄS MER: