Trendar: Nostalgi Gratis färganalys Vintips Spahotell att besöka Livsberättelser Black friday 2024 Kriminalserier

Instagram tar ställning - nekar bilder som bidrar till vikthets

20 sep, 2019
AvRebecka Gustavsson
Instagrams nya regler ska bidra till minskad kroppshets
Instagram ändrar sina regler ännu en gång i kampen om att skapa ett trivsamt klimat på sociala medier. Nu blir det förbjudet att publicera bilder som kan bidra till vikthets – i alla fall om bilderna faller inom vissa ramar.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

Tidigare i år gjorde Instagram de första testerna med att gömma antalet likes under bilder. Genom den nya funktionen hoppas man att en del av pressen som sociala medier kan orsaka ska släppa. Nu tar Instagram ännu en gång ställning i frågor som rör klimatet på sociala medier.

Det var i början på veckan som den världskända appen uppdaterade sina riktlinjer kring marknadsföring av viktminskningsprodukter efter att de lyssnat på kritik från profiler och användare av appen. Från och med nu blir det förbjudet att marknadsföra eller publicera betalda inlägg där bantningsprodukter är i fokus – i alla fall till användare under 18 år.

Instagrams nya regler förbjuder en viss typ av reklam

I en värld där sociala medier är vardag och vi hela tiden matas med bilder som kanske inte alltid skildrar verkligheten, är det svårt att inte låta sig påverkas. Instagrams nya regler är ännu ett steg i rätt riktning mot att skapa ett klimat på nätet som inte skadar användarans mentala hälsa.

Annons

De nya riktlinjerna ger nämligen Instagram rätten att ta bort inlägg med innehåll som främjar olika produkter som är direkt diet-relaterade, eller viktminskande. Ett exempel på inlägg som kommer förbjudas är om en influencer lägger upp en bild på sig själv och en produkt, vars syfte är att ”hjälpa” deras följare att gå ner i vikt.

Jameela Jamil vill sätta stopp för kroppshetsen

En person som har varit drivande i frågan om att förbjuda inlägg som är direkt kopplade till att göra reklam för viktminskningsprodukter är skådespelerskan och profilen Jameela Jamil. I en intervju med ELLE UK berättade Jamil att hon är nöjd med de nya reglerna och att det känns bra att stora företag med monopol över frågor som dessa, vågar sätta ner fötterna.

– Det är beslut som dessa som sätter tonen om detta är okej i vårt samhälle eller inte, säger Jamil.

Jameela har själv ett Instagramkonto med över två miljoner följare där hon under en tid uppmanat folk att inte publicera inlägg som dessa. Hon har bland annat uppmärksammat andra stora profiler och sina följare om vad inlägg som dessa kan göra med en ung publiks självförtroende och hur det kan påverka synen på den egna kroppen på ett negativt sätt. På hennes egen Instagram har hon även publicerat ärliga inlägg om hennes egen resa och hur det är att växa upp med en ätstörning. I det senaste inlägget berättar Jameela nu att detta bara är början på en lång resa, men att hon är mycket stolt över resultatet hittills.

Instagram berättar att det var engagemang från personer som Jameela, feedback från privatpersoner och andra kampanjer som bidrog till förändringarna av reglerna. Under de närmsta veckorna ryktas det även att Instagram kommer lansera en funktion där användare kan rapportera inlägg som bryter mot de nya reglerna.

Förhoppningsvis bidrar regler som dessa till mindre kroppshets och en hälsosammare syn på verkligheten. Heja Instagram och heja samhället!

Bildkälla: TT/IBL

Läs mer:

Instagram gömmer likes – så funkar det och så påverkas du

Instagram lanserar ny funktion – för att motverka mobbning

Meghan Markles uppmaning: Följ Greta Thunberg på Facebook

Annons