Kritiken mot nya Ica-reklamen – efter uppmaningen till tittarna
Ica vill nämligen att kunderna ska skicka in idéer på en reklamfilm som kan bli verklighet – en tävling som kritiseras för att vara utnyttjande av arbetskraft.
”Ära och beröm mättar inga hungriga magar i pandemi- och arbetslöshetstider”, skriver en person på butikens Facebooksida.
De rullande Ica-reklamerna har varit en självklarhet i svensk tv sedan början av 2000-talet, och även om skådespelarna bytts ut på vägen så har reklamfilmerna fortsatt komma regelbundet.
Men nu verkar reklammakarna fått slut på idéer, och bjuder i stället in tittarna och kunderna att vara med och tävla. Den som skickar in bäst reklamfilmsidé kan få se den bli verklighet.
Flera är nu kritiska till den här tävlingen, som de menar är ett sätt att komma undan att betala ordentligt för att någon professionell ska komma på reklamen.
”Med andra ord vill ni, som många andra företag som anordnar liknande film- och fototävlingar, slippa betala skälig ersättning för ”vinnaren”s kreativa arbete och få det att låta som en ”vinst” när det är egentligen ni som är vinnaren i sammanhanget”, skriver en person på Icas Facebooksida, och fortsätter sedan:
”Ära och beröm mättar inga hungriga magar i pandemi- och arbetslöshetstider. Nu mer än någonsin är det viktigt att stödja kreatörer och kulturarbetare. Inte ens en värdekupong på 50 kr erbjuder ni som vinst. Otroligt snålt av en koncern som gjorde 900 000 000 kr i vinst under pandemiåret 2020”.
Icas svar på vassa kritiken om reklamerna
Ica har valt att svara på den upprörda kommentaren, och menar att tävlingen skulle vara i samarbete med den reklambyrå de alltid använder till reklamfilmerna.
”Vi gör den här tävlingen för att vi vill möta det engagemang och intresse som många av våra kunder visar för våra filmer. Det är många där ute som hör av sig med idéer om vad en ICA-film borde handla om”, svarar en representant för Ica på Facebook.
De skriver också att det finns många som skulle tycka det var kul att få se sin idé bli verklighet i tv-rutan.
”Det arbetet sker tillsammans med vår reklambyrå och deras anställda kreatörer, precis som vanligt. Syftet är alltså att ta vara på det engagemang som finns hos många av våra kunder, som skulle tycka det vore kul att just deras idé blev en riktig ICA-film, snarare än att begära in idéer från en marknad som vi vet har och har haft ett tufft år”, skriver Ica.