Linnea Henriksson om Idol: ”Tack och lov att man åkte ut”
När Femina träffar den albumaktuella artisten berättar hon varför det var bra för henne att hon inte vann tävlingen.
– För min del var det jättevärdefullt, säger hon.
Vi känner igen hennes själfulla popmusik, klockrena låttexter och unika sångröst. Linnea Henriksson har, sina unga 36 år till trots, hunnit med mycket i karriären och är just nu aktuell med sitt fjärde soloalbum Det lilla.
Hon har stått för många minnesvärda musikögonblick i några av våra mest älskade tv- och radioformat. Bland annat har hon intagit Allsång på Skansen-scenen flertalet gånger, hon har agerat programledare Melodifestivalen, hon har stått för fantastiska låttolkningar i Så mycket bättre, hon har sommarpratat i P1 och hon har haft flera låtar på Svensktoppen.
Startskottet på karriären var hennes medverkan i Idol 2010. När Femina träffar Linnea Henriksson ber vi henne minnas tillbaka på den tiden, samt reflektera över varför det gått så bra för de artister som inte vann tävlingen.
Linnea Henriksson om Idol: ”Tack och lov att man åkte ut”
Året var 2010 när Linnea Henriksson intog tv-programmet Idol med sin släpiga jazzröst. Hon blev snabbt en tittarfavorit som berörde med otrolig scennärvaro och ett uttryck som stod ut ur mängden.
Linnea slutade som fyra i tävlingen och berättar att hon i dag är tacksam för att hon inte kammade hem segern.
Hon har sällskap av andra Idol-alumner som slagit igenom stort efter deras medverkan, trots att de inte vann. Darin, Tove Styrke, Loreen, Danny Saucedo och Måns Zelmerlöw är några av dem.
Varför tror du att det gick så bra för er som inte vann?
– Det där är ju återkommande. Vi är ju många som fortsatt fast vi inte placerade oss allra högst upp. För min del var det lite ”Tack och lov att man åkte ut”, så man fick en chans att bearbeta det.
Därför var det en framgångsfaktor att inte vinna Idol
Linnea minns tillbaka på tiden efter att hon åkt ut ur tävlingen. Till en början var det en stor omställning.
– Jag åkte ut som fyra, vilket rent tekniskt innebar att det var två avsnitt kvar. Första avsnittet fick jag ju bara sörja och ta den här käftsmällen att jag inte var så viktig längre. Innan hade man haft så mycket folk som passade upp på en. Det blev en kalldusch!
Sedan var det dags för finalen. Något som Henriksson kunde njuta av, eftersom pressen och jakten på vinsten inte låg som en tyngd över henne. Efter den upplevelsen kände hon i stället stor arbetslust och var fast besluten att slå igenom på egen hand – hon skulle smida så länge järnet var varmt.
– Jag hade energi kvar när programmet var över och tid att ta kontakt med skivbolaget medan programmet fortfarande rullade. För min del var det jättevärdefullt, säger hon.
Hon berättar vidare om hur hon skickade demos till skivbolag och på så sätt snabbt fick en känsla för hur branschen fungerar.
– Som vinnare har man en större förväntan på sig vad man ska göra. En Idol-vinnare har ju liksom en publik redan, och då kanske man slussas i väg i en riktning som man själv kanske inte helt har valt. Så jag hade en annan frihet. Jag var tvungen att visa vad som var unikt med mig, eftersom jag inte kunde langa upp ”jag vann”-kortet, berättar hon.
Började skriva låtar på svenska – fick arbeta med Orup
Den blivande artisten fick hjälp att hitta ”det där som var unikt med henne” av skivbolaget, men hon erkänner också att hon hade tur med tajmingen, som gav henne möjlighet att arbeta tillsammans med ingen mindre än Thomas ”Orup” Eriksson.
– Jag hade bara skrivit på engelska innan och sjöng bara engelska låtar i Idol, men jag var lite sugen att visa ”mer Linnea” i min musik, säger hon och fortsätter:
– Min blivande A&R föreslog svenska och det var precis det jag behövde. Kort senare satt jag ju och skrev med Orup. Ibland har man flax också, jag hade det som dem sökte just då.