Lisa Miskovsky om tiden från rampljuset – reaktionerna efter pausen
Melodifestivalen-aktuella Lisa Miskovsky slår ett slag för kvinnor inom musikbranschen. Med låten Best to come vill hon låta kvinnor åldras fritt.
”Kvinnor ses på ett sätt och män på ett helt annat”, säger hon nu.
Nästa år kommer hon äntra Melodifestivalen-scenen igen – för första gången på tio år. Senast Lisa Miskovsky, 46, tävlade i den stora musiktävling vår år 2012 och hennes bidrag var låten Why Start A Fire. I år ställer hon upp i Mello med lite jävlar anamma, för nu vill hon slå tillbaka mot den åldersdiskriminering mot kvinnorna i musikbranschen.
Lisa Miskovsky om åldersdiskrimineringen
Redan under pressdagen där Lisa Miskovsky presenterades som en av de tävlande i Melodifestivalen 2022, gjorde hon klart att hennes bidrag Best to come skulle vara ett slag mot åldersdiskrimineringen. I en ny intervju med magasinet Mama förklarar tvåbarnsmamman närmare.
– Jag tycker att det finns alldeles för många män på chefsposter i min bransch, sedan har jag träffat några fantastiska också. Men många män, och gubbar, hamnar i gamla spår, där kvinnor ses på ett sätt och män på ett helt annat, rockfarbröder kan man satsa på hur länge som helst. Själv får man en frågande blick som ”ska inte du sluta nu?”. Sedan har de pratat skit om andra kvinnor jag själv sett upp till, om att de är för gamla. Det hände ofta när jag var ute på chefskontor ute i världen och hade släppt min första platta. En chef på ett mega-bolag i USA pratade oavbrutet om mina vackra ögon och sedan om hur gammal Mary J. Blige var, att hon borde sluta. Jag stod inte ut att höra på skiten. Det behövs verkligen fler kvinnor på viktiga poster, vi har en bit kvar!
Lisa Miskovsky om reaktionerna under sin paus
Lisa Miskovsky har de två döttrarna Elvira och Elsa tillsammans med den norske snowboardåkaren Marius Sommer, som hon skilde sig från 2014. Efter det att Lisa Miskovsky fick barn, valde hon att ta ett steg utanför ramljuset och pausade därmed sitt artisteri. Vidare i Mama-intervjun berättar hon om de reaktioner hon fick under sin paus.
– Branschen kräver närvaro på alla sätt, annars får man den härliga kommentaren ”Ja, hon är ju artisten som inte vill jobba”, det är hemskt. Att våga ”försvinna” kräver mod. Flera kvinnliga kollegor jag mött har bestämt sig för att inte turnera till exempel och de måste få hitta sina sätt, för det är en stress och press konstant. Det krävs styrka att våga pausa. Att jag ville satsa på att bygga upp något med barnen blev en balansgång mellan karriären och mammarollen. Det har varit en tuff snitslad bana att traggla sig nedför.