Margaux Dietz varnar för funktionen på Instagram: "Skrämmande"
I höstas införde Instagram hårdare restriktioner för marknadsföring av bantningsprodukter. De nya riktlinjerna innebär att användare under 18 år inte längre kan se reklam som uppmanar till viktminskning, och att betalda inlägg om så kallade ”mirakelprodukter” förbjuds helt.
Någon månad senare skrotades också en uppdatering med olika filter, där användarnas utseenden förändrades med effekter som påminde om plastikkirurgi. Men samtidigt behåller appen andra funktioner som ska få oss att se snyggare ut, även i Instagram Stories.
En av dem som reagerat på utvecklingen är ELLE-profilen och influencern Margaux Dietz, som ofta publicerar spontana och oredigerade bilder från sin vardag. I ett nytt inlägg på sin blogg ifrågasätter hon om filter verkligen är nödvändigt i en story – och varför så många influencers inte kan visa hur de faktiskt ser ut lite oftare:
”Det jag däremot börjat se mer och mer av är filter på Instastory och jag undrar vad det är vi håller på att utveckla? När Instagram äntligen gjorde så att vi kan uppdatera mer live från vardagen på ett öppet och härligt sätt…Ja då skall även det redigeras?
Jag trodde först att filterna endast var för att få coolare ljus men när jag började testa samma som några av mina kollegers så såg jag att hela ansiktet också förändrades. Vill INTE trampa någon på tårna, utan jag vill belysa att jag tycker det är skrämmande vad för yta vi lägger upp på sociala medier…. Tjejer som är skitsnygga och ändå har de på ett filter som gör läppar och ögon lite större, huden mer slät och näsan smalare…. Det gör mig lite ledsen”, skriver Margaux.
”Var bara du, precis som du ser ut”
För att illustrera hur stor skillnaden faktiskt blir har Margaux fotograferat sig själv och sedan redigerat bilderna med olika filter:
”Jag förstår inte riktigt grejen med att lägga på ett filter på dig själv när du uppdaterar din story som ofta är taget i stunden och som skall visa dig själv- just nu. Allt blir så tokigt av att ständigt visa upp en fasad hur man ‘ser ut’.”
Nu uppmanar hon både sina branschkollegor och oss andra att våga visa vilka vi är, på riktigt:
”Jag tycker vi skall bli bättre på att våga visa upp oss själva, precis som den vi är. Vi är unika och perfekta på alla sätt och det är (enligt mig) så synd och tråkigt att behöva se redigerade live-uppdateringar för att skapa en yta som inte finns. Var bara du, precis så som du ser ut.
Jag tänker på många unga som har oss influencers som förebilder och ständigt matas med ett ‘perfekt’ ansikte, en ‘perfekt’ kropp, ett ‘perfekt’ humör och så vidare…Varför inte ens i en story-uppdatering visa vilka vi är? Det måste vi bli bättre på eller vad säger ni?”
Läs mer:
Jacob Liebermann om relationen med Margaux Dietz: ”Vi bryter”
Kritikstorm mot Jotex samarbete med Kenza Zouiten: ”Pinsamt”
Foto: Eva Tedesjö//DN//TT