Trendar: Nostalgi Gratis färganalys Titta in i Margareta Hallins badrumsskåp Vintips till höstmiddagen Härliga spahotell att besöka Intervju med Matilda Boza från TV4 Livsberättelser Så bär programledarna säsongens trendfärg Feminas historia

Reklamkupp i Masked singer – TV4 anmälda till Granskningsnämnden

30 apr, 2021
AvAino Oxblod
FotografTv4.
Masked Singer har anmälts till Granskningsnämnden.
TV4 har blivit anmälda till Granskningsnämnden efter att ha mobiloperatören Tre:s logga synts i Masked singer.
När studiopubliken har tio sekunder kvar att rösta syns nämligen företagets logga på skärmen.
”Jag anser att tio sekunder är för länge och sändningen kan inte kan jämföras med sportevenemang”, skriver anmälaren, enligt Aftonbladet.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
Det här är Masked SingerBrand logo
Det här är Masked Singer

TV4-programmet Masked singer har blivit en succé, och är ett av landets mest populära program just nu, med närmare två miljoner tittare varje fredagskväll. I alla avsnitt hålls det en nedräkning för att studiopubliken ska rösta på vem av de maskerade kändisarna som ska åka ut. I samband med den nedräkningen på tio sekunder så visas loggan till mobiloperatören Tre upp på skärmen.

Nu har TV4 anmälts till Granskningsnämnden för den återkommande reklamen, som anmälaren tycker får för mycket plats för att det ska vara rimligt.

”Jag anser att tio sekunder är för länge och sändningen kan inte kan jämföras med sportevenemang. Vilket företag som levererar röstresultat i en musiktävling är inte jämförbart med sport och anses som sponsring”, skriver anmälaren till Granskningsnämnden, enligt Aftonbladet.

Annons

Reklamexperten hyllar TV4 för anmälda reklamen

Om TV4 blir fällda i Granskningsnämnden för den återkommande reklamen är i dagsläget oklart, men enligt reklamexperten John Aleman så påverkar den typen av exponering som mobiloperatören får mindre roll på konsumenters köpbeteende.

– Denna form av reklam är rätt trubbig och verkningslös. Inget som betingar en hög prislapp. Det kommersiella värdet kanske uppgår till max 20 000 till 30 000 kr för varje inslag, säger han till Aftonbladet och fortsätter:

– Dock är det få förunnat att synas med sin logotyp i en redaktionell miljö i ett av Sveriges största familjeprogram. Enligt mig är logotypen inget som stör utan det är uppfriskande att TV4 försöker och vågar lansera nya reklam-ytor.

Granskningsnämnden har tidigare slagit fast vad det är som gäller för företagslogotyper i tv.

”Elektroniska företagsskyltar får endast förekomma i sport- och tävlingsprogram i tv- sändningar och beställ-tv. Skyltarna får visa namnet på eller logotypen för det eller de företag som tillhandahållit utrustning eller tjänster som varit nödvändiga för att producera information om resultat, matchställning eller dylikt.”

Annons