Trendar: Nostalgi Gratis färganalys Titta in i Margareta Hallins badrumsskåp Vintips till höstmiddagen Härliga spahotell att besöka Intervju med Matilda Boza från TV4 Livsberättelser Så bär programledarna säsongens trendfärg Feminas historia

Suzanne Reuter lurad av företag på nätet – köpte kosttillskott

11 mar, 2021
AvAino Oxblod
FotografClaudio Bresciani/TT
Suzanne Reuter märkte att hon fick sämre minne efter att ha varit sjuk i covid-19.
Därför bestämde hon sig för att testa ett kosttillskott som skulle hjälpa med minnet – och har nu fastnat i ett abonnemang, något som hon nu vill varna andra för.
– Jag kommer inte att beställa varor på nätet mer. Jag är rädd att göra fel, säger Suzanne Reuter i Plånboken i P1.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
Fem vanliga frågor och svar om covid-19Brand logo
Fem vanliga frågor och svar om covid-19

Suzanne Reuter, 68, blev sjuk i corona förra våren. Även om hon blev frisk, så märker hon att sjukdomen har lämnat bestående men på hennes minne – sådant hon kunde minnas förut har hon svårt att minnas nu. Det märks bland annat när hon ska planera sin trädgård inför våren.

– Jag måste ha en karta och namn på det jag har satt ner, så att jag inte går och klipper ner helt fel grejer. För jag minns inte var jag har satt det. Förstår du, det är jättetråkigt, säger hon i Plånboken i P1, ett konsumentprogram på Sveriges Radio.

Även närminnet har försämrats efter viruset.

– Ord har jag svårt att hitta, jag hittar inte namnen, någonting har ju hänt mig, konstaterar skådespelaren.

I januari såg Reuter en annons som var utformad som en artikel, som handlade om minnesforskning. I annonsen stod det att ett kosttillskott från det norska företaget More Leads skulle hjälpa. Reuter förstod att det var en annons det rörde sig om, men bestämde sig för att skicka efter ett provpaket, för att kosttillskottet lät så lovande för en person i hennes situation.

Annons

Suzanne Reuter blev lurad av företaget

Skådespelaren menar att hon kollade vad som stod på hemsidan – hon skulle ha 14 dagars returrätt, och inte ha någon bindningstid. Däremot missade hon det finstilta i norska på sajten.

Reuter fick hem pillren men kände efter ett tag att hon inte ville ha hem mer. Det var då hon insåg att företaget hade lurat många andra också.

– ”Detta är ett löpande abonnemang som tidigare nämnt. Dessvärre är det ingen returrätt”, svarade de, berättar Suzanne Reuter i radioprogrammet.

Nu får hon inte längre svar från företaget, och Reuter är osäker på om hon borde gå vidare med ärendet i rätten, eller om hon ska betala räkningen och bara hoppas att prenumerationen nu är avslutad som hon har bett.

Händelsen har gjort att skådespelaren aldrig vill handla online igen.

– Jag kommer inte att beställa varor på nätet mer. Jag är rädd att göra fel, jag är rädd att inte se de här små orden som då var på norska här också.

Annons