Tidernas sämsta textrader och nödrim i Melodifestivalen
Femina har skurit av sig i öronen och letat fram de värsta nödrimmen och klyshigaste låtraderna i Melodifestivalen.
., När Malou Prytz öppnade Melodifestivalen 2022 med låten Bananas satt folk hemma i stugorna och hade svårt att få ihop matematiken, eller snarare bokstäverna.
B-A-N-A-S. BANANAS!
Var det så att det avslutande ”nas” hade tappats bort i texten? Hade man stavat fel?
– Nej, det finns där, det ska vara där i alla fall, vidhöll den 18-åriga artisten när den samlade journalistkåren pressade henne på grammatiken.
Och ärligt talat. Malou Prytz möjliga text-fadäs står sig slätt i Melodifestivalen där det historiskt har handlat om krystade nödrim, staplade klyschor och rena
Här kan vi snacka bananas.
World Wide Webb med Nick Borgen, 1997
”Här lever jag lycklig. Här finns ingen stress. Här är min nya webbadress”
Det börjar med ett modemljud och kanske skulle det ha fortsatt så resterande 2,47 minuter också. Nick Borgens hyllningssång till internet med Lap Power-kvinnan Helen Wellton som doa 1997, där han också lyckades få in konststycket "ta med dig vänner till ett häftigt place, surfa hem till mig i cyberspace", är en uppvisning i att inte ha fingret i luften.
World Wide Webb galopperade inte precis in i 2000-talet.
(Du är så) Yeah Yeah Wow Wow med Martin Svensson, 1999
”a-ah Ba-bababababa, a-ah Ba-bababababa, a-ah Ba-bababababa, a-ah”
”I en plastburk för oss unga, är du där med mun och tunga”
”Du är så Yeah yeah, wow wow”
Att Martin Svensson i dag är författare som hunnit skriva över 20 böcker, däribland självbiografier åt Johannes Brost och Samantha Fox, ska icke tas ifrån honom.
Men vi kan heller inte glömma när han vara med i Melodifestivalen 1999 och skapade poesi med låten "Yeay yeah wow wow" (som slutade fyra men toppade den svenska singellistan).
Undo med Sanna Nielsen, 2014
”Undo my sad”
Du sa vad sa du? Sanna Nielsen vann förvisso hela tjottabalongen och fick representera Sverige i Eurovision men lingvisterna fick kliande prickar av refrängen. What does undo my sad mean? undrade både britter och svenskar och påpekade att sad borde följas av exempelvis ett substantiv för att bli korrekt. Textsnickaren Fredrik Kempe hamrade dit ett "love" vilket inte heller det blev grammatiskt korrekt.
Men låten slutade tre i finalen, så no danger on the roof.
För Kung och fosterland med Magnus Uggla 2007
”Har vi tråkigt min fru och jag ringer vi in en skum polack. Källarn blir till ett hemma-spa. Inga halvmesyrer, tack!”
Polska ambassaden lämnade in en officiell skrivelse till SVT och krävde att Magnus Uggla skulle ta bort "skum polack". Inte orimlig, kan man tycka. Obekräftade källor hävdar dock att låten senare blev en hit i Polen.
Beatles med Forbes, 1977
”Beatles gav oss sin musik "Yesterday", vad den var fin, alla älska' melodin Yeah yeah yeah”
De såg inte ut som Beatles, hade inte i närheten samma melodiska förmåga och skulle såklart gett själva f i att sjunga om tidernas största popband. Men Melodifestivalens jury som det här året tydligen var lagd åt det sadistiska hållet, skickade Forbes rakt vidare mot förnedringens brant. Sverige blev till allmänt åtlöje efter framträdandet i ESC på Wembley i London , Europa gjorde unison tumme ned och det blev en sistaplats.
I morgon är en annan dag med Christer Björkman, 1992
”Imorgon är en annan dag”
Nähä!
Fröken Ur Sång med Titi Sjöblom, 1974
”Räknar för stunden, har rätt på sekunden
Fick en finger i kläm, stämplar ut efter fem"
Bara tanken att hitta på en text om Fröken Ur borde ha stannat på pappret. Men kläm rimmar på fem, och det blev i alla fall en uppvisning i nödrim. Men var inte grejen med Fröken Ur att hon aldrig stämplade ut?
Casanova med Anna Book, 1994
”När jag var liten fick jag syn på en bok. Den visa bilder som va bra, med kloka ord”
Nej, Anna Book deltog inte i Melodifestivalen 1994, men hon borde ha gjort det ansåg TV3 som ordnade en Alternativ Melodifestival och bjöd in Anna bok att sjunga låten Casanova (och få alla som såg och hörde spektaklet förlåta hennes ABC från 1986). Haveriet fulländades när en "tuff rappare" kom in och fyllde i:
”Kolla alla dessa läckra tjejer, åh vilka superläckra grejer. Kort eller lång eller tjock eller smal; det spelar ingen roll när jag gör mitt val”.
Sommaren som aldrig säger nej med Malta, 1973
”Dina bröst är som svalor som häckar”
I snart 50 år har Göran Fristorp blivit påmind om strofen ur 1973 års dänga Sommaren som aldrig säger nej, som han framförde tillsammans med Claes af Geijerstam men där texten skrevs av själva Lars Forssell.
Kanske för att preskriptionstiden börjar gå ut, men är det inte ganska vackert ändå?
Bara hon älskar mig med Blond, 1997
”Bara hon älskar mig blir jag den man hon ser i sina drömmar. Alla andra har förlorat. Hon kan aldrig älska utan mig”
Har killarna i Blond gått vidare än och insett att kvinnor inte faller för självupptagna plattityder staplade på varandra?
Venus Butterfly med Angel, 1992
”Nu vet jag vad jag söker. Längtar att få pröva Venus Butterfly. Att kunna explodera, känna kroppen vibrera”
Bandet Angel hade slagit igenom året innan med Sommaren i city, när de dök upp med en låt som fick publiken att undra om de 1. visste vad de sjöng om. 2. Exakt visste vad de sjöng om. För ja, det handlar om oralsex (googla själva). Kanske gjorde det inte saken blir inte bättre av att Bert Karlsson (och Nick Borgen!) var officiell textförfattare till låten.
Ska vi plocka körsbär i min trädgård med A-C Bärnsten, 1975
”Ska vi plocka körsbär i min trädgård
Du och jag, wow wow wow
Plocka allt du törs där i min trädgård
Ta vad du vill ha”
Vi kan plocka alla träden kala
Ge och ta, wow wow wow
Men för varje bär får du betala
Det som jag vill ha”
Men man kunde förr också. För det är väl ingen som tror att Ann-Christin Bärnstens körsbärslåt från 1975 var en oskyldig visa om att palla frukt?
Ding Dong med Lasse Berghagen, 1973
”Ding Dong, jag sjunger den när jag är glad, och det är jag!”
”Rababaditu dididonde ribabataditodidi dojng dojng”
1980 framträdde Kenta i Melodifestivalen med den uppmärksammade låten Utan att fråga, om alkoholens verkningar och med textraden: Varför känns det bara tomt när man är full?
Redan sju år tidigare hade Lasse Berghagen med sin Ding Dong svarat på frågan hur det kan låta om du skriver text på fyllan.
Boogaloo dansa rock’n’rola med Lotta Engberg 1987
"Boogaloo dansa rock’n’rola, spela freestyle med fräck musik"
När originaltiteln Fyra Bugg och en coca-cola blev för mycket varumärken för Eurovision och Lotta Engberg och hennes gäng tvingades ändra inför finalen, bytte man till det solklara och geniala alternativet "Boogaloo dansa rock'n'rola".
Som svar på frågan här ovan om var boogaloo är för något, ger internet två betydelser: En löst organiserad högerextrem anti-regeringsextremrörelse i USA. Eller grovhångel (båda blir ganska kul i och för sig).
Scheherazade med Gunnar Wiklund, 1963
”Du lärde mig tro
De vackra orden som du sa
Farväl Scheherazade
Dadida”
Nej, alla kvinnor i alla schlagerlåtar kan inte heta Jennie, Judy och Eloise, men man kan väl konstaterar att Gunnar Wiklund krånglade till det en aning när han döpte sin hägrande musa till – Scheherazade (försök att säga det snabbt tre gånger på raken).
Michelangelo med Björn Skifs, 1975
”Michelangelo, men så svara då.
Kan du komma hit och ta med stafflit och måla av min vän, woah woah oh.
Om han kunde visa hela världen hur du ler så skulle Mona-Lisa be om att få plockas ner, woah woah oh"
Jag hänger inte med här. Var det inte da Vinci som målade Mona-Lisa?
Sol och vår med Inger Berggren, 1962
En sak som var kul förr var att låtarna var som en liten berättelse, med början och slut och i bland riktigt rafflande. Som Inger Berggrens Sol och vår från 1962.
Man kan nog ha invändningar på utmålandet av en 19-årig kvinna som "liten oförstående flicka" och om det verkligen är flickorna som borde låsas in MEN OAVSETT. Hur ska det gå för kvinnan som blir sol-och-vårad? Får hon nånsin tillbaka sin päls?
Vi tar den i sin helhet:
”En juvelerare och hans affär är upphov till att allt så dystert är.
En dag framför hans fönster dröjde jag då någon plötsligt sa ‘goddag’.
Det var en glad ung man med solvargsgrin som bad mig följa med som smakråd in. Han sökte något att sin fästmö ge och bad så snällt att jag gick med.
När det är sol och vår och man är nitton år är det så lite man förstår.
Och alla flickor små bör låsas inne då, när vintern går mot sol och vår.
Väl i butiken fann han inget se’n och snart så stod vi utanför igen. Jag sa ‘adjö’ och hade börjat gå när han skrek: “Vänta, hör nu på”
Som ett bevis för tacksamheten hans ville han bjuda mig på lunch nånstans. Det var ju vårens första solskensdag, så jag var dum nog svara’ ja.
När det är sol och vår och man är nitton år är det så lite man förstår. Och alla flickor små bör låsas inne då, när vintern går mot sol och vår.
Han konverserade med elegans och bjöd det bästa som på stället fanns. Men se’n han gått att ringa till en vän, så kom han inte mer igen.
Och rockvaktmästarn sa: “Jo, damens man tog damens päls och gick till skräddaren, han.” Så jag fick ringa till min egen Knut som mig från notan löste ut.
När det är sol och vår och man är nitton år är det så lite man förstår. Och alla flickor små bör låsas inne då, när vintern går mot sol och vår”