Experten: Så skapar du buketter på säsongens blommor
Trädgårdsmästaren Emily Bratt är en drivande kraft inom slow flower-rörelsen, som handlar om att leva efter säsong – även när det gäller snittblommor.
Med boken En annan slags trädgård – månadsflor, slow flowers och skönheten i varje årstid vill hon inspirera till ett nytt blommande trädgårdsideal där alla växter har en plats.
Hon jobbar gärna med blomsterarrangemang som går i enhetliga färgskalor.
– Jag är helt färgstyrd och utgår nästan alltid från färg när jag gör en komposition. Textur, struktur, rörelse och linje kommer efter färgvalet.
Bra sätt att få till fina buketter även om du inte är van
Det är också ett bra sätt för den som inte är så van att få till fina buketter.
– Ett ton-i-ton-arrangemang eller en väldigt sparsmakad palett är säkra kort. Det kommer att bli vackert, du kommer att bli jättenöjd – och du kommer få många likes. Antingen sprider du växtmaterialet jämnt så att det blir som ett enda glitter eller så grupperar du en och samma växt i fält eller ådror som sveper genom arrangemanget. Samma material möjliggör alltså två helt olika uttryck beroende på vad du gör.
Vill du ta dina arrangemang ett steg till är Emilys tips att överraska.
– En komposition kan nå svindlande höjder när man adderar något oväntat, som en avvikande färg eller en kontrasterande textur. Det kan kännas superläskigt, men man har så mycket att vinna när man bryter mot sina invanda, trötta mönster. Nya världar öppnar sig.
Hon vill också få upp våra ögon för att varje växt har en period med ett unikt skönhetsvärde som vi kan ta vara på när vi gör blomsterarrangemang. Med 12 inspirerande månadsbuketter visar hon hur man kan fånga säsongens unika stämning.
– Att jobba med vitt i blomsterarrangemang har inte varit det jag jublat mest över, vilket har gjort att jag har undvikit det. Men jag kämpar på. Därför att det är roligt att utmana sig själv och försöka hitta ett nytt perspektiv. Det finns flera blomster på våren som är vita och dessa älskar jag, som snödroppar och vitsippor. Varför? Jo, för att jag drabbas av ett minne och en känsla som jag läser in i växten. Löftet om våren till exempel. Färgen blir alltså i detta fall sekundär och relativt oviktig, det är minnena och kopplingen till färgen man upplever.