Renovera utan att separera – 11 smarta tips
Vi har aldrig brytt oss om inredning och renoverat våra hem så mycket som vi gör nu. Ibland tenderar vi också att göra lite förhastade renoveringar. Genom att istället försöka vårda, fräscha upp och göra det bästa av det som finns kan vi spara en hel del påfrestningar på både miljön, ekonomin och förhållandet. En viktig tanke att ta med sig om det kliar i fingrarna. Men, med det sagt så är det ibland oundvikligt att ge sig i kast med större renoveringsprojekt.
Att det sliter en del kan nog alla som gjort en större renovering skriva under på. Även om ni i grunden har hyfsat lika åsikter om hur ni vill att det ska bli, vad det ska kosta och hur det ska gå tillväga, så blir det sällan som man tänkt sig.
Trassliga hantverkare, en aldrig sinande ström av oförutsedda hinder och utgifter, tusen och åter tusen val du inte ens visste ska göras eller egentligen bryr dig om, ja, det finns mycket man inte kan förutse när man sätter igång. Strul, buller och stök ackompanjerat av brist på både sömn och fritid kan göra att stickor och strån flyger i dubbel bemärkelse.
En undersökning här om året visade att 12 procent av par som renoverade övervägde att separera under renoveringen (fast vi tror att siffran egentligen är ännu högre…). Här är elva tips för att du ska undvika att bli en av dem.
1. Prata igenom grunderna före start
Vad får det kosta? Vad är viktigast för dig och vad är viktigast för mig? Var kan vi kompromissa? Hur mycket ska vi göra själva?
Det är som sagt inte ovanligt att planerna ändras efter arbetets gång och det blir ofta både mer arbete och kostnader än man tänkt själv från början. Överlasta inte schemat – eller budgeten, för då kommer konflikterna som ett brev på posten. Och se till att ni öronmärkt de viktigaste punkterna i både kostnader och utförande så att det inte blir några missförstånd och konflikter.
2. Var förberedd på det värsta
Det är lättare att stå emot påfrestningarna om ni har pratat igenom förväntningarna på processen före, och kanske till och med förberett er på värsta möjliga scenario. Då kan det liksom bara bli positiva överraskningar.
3. Bryt rollerna då och då
Det är lätt hänt att man fastnar i förväntade roller. Att det ena är så mycket bättre på att måla, planera inredning eller skruva Ikeaskåp. Glöm inte att göra plats för varandra för att utvecklas och lära er nya saker, öka förståelsen för den andras arbete och komma med nya infallsvinklar. Det kan ta lite längre tid i vissa lägen och det kräver att man går in i det med tålamod och öppenhet gentemot sin partner. Men lyckas man kan det i längden vara riktigt utvecklande för både er samarbetsförmåga och er som personer.
Dessutom kan det faktiskt avstyra vissa konflikter. Om den ena är lite less på att ta hand om barnen medan med andra renoverar, byt några timmar. Kanske tycker man att det är riktigt kul att måla taket – eller byter så man tacksamt tillbaka och slutar gnälla på sin lott.
4. Gör det tråkiga roligare
Lätta upp stämningen och arbetet så mycket som möjligt. Prata om de tråkigaste valen under så trevliga förutsättningar ni kan: gör en god middag, tänd lite ljus, häll upp något gott att dricka och bestäm er för att hålla en god ton även när det tar emot.
5. Alternera mellan tråkigare och roligare sysslor
Jobba med de allra tråkigaste sakerna i korta pass och bryt av med roligare moment om ni har möjlighet.
6. Muta er själva
Boka in en hotellnatt när X är avklarat eller en rolig familjeaktivitet när Y är avklarat. Ha en mysig picknick på gräsmattan när ni inte kan använda köket istället för att surt äta kalla rester på stående fot. ”Välj glädje” – klyschigt men klokt. Låt det hellre ta ett par dagar extra och ha många små saker att se fram emot (utöver det färdiga resultatet såklart).
7. Bra musik
Musik gör faktisk det mesta roligare. Sätt på en riktigt peppig lista, öka volymen och känn hur stämningen höjs.
8. Ta paus ibland
Glöm inte bort att ta vilodagar, då ni bara låter allt stå stilla och ligger i soffan en hel kväll och vilar och tar hand om er själva och relationen.
9. Hämta kraft utifrån
Se till att komma hemifrån och göra roliga saker var för sig då och då, sådant hamnar lätt på efterkälken när man har mycket som ska fixas. Men efter ett tag börjar det märkas på humöret.
10. Ta hjälp av vänner
Kör ni fast, ring i in ett gäng kompisar för en insats. Bjud på pizza och något att dricka och förvånas av hur långt man kan komma på bara en halvdag om man är många. Förhoppningsvis får ni ny kraft att fortsätta.
11. Var ett team
Kan tyckas självklart, men det är lätt att att glömma. Det är (oftast) inte din partners fel att hantverkarna lämnar bygget i stando under flera veckor eftersom de jobbar på ett parallellt projekt, eller att spisen blir försenad en månad. Kramas mycket och stå enade mot motgångarna istället för att vara irriterade mot varandra.
Bildkälla: Nordiska Kök/TT