Kika in hemma hos Lexingtons Kristina Lindhe
Den blåvita Ornäsvillan klättrar på höjden och är sannerligen ett blickfång i sig med sin starka blå färg. Ornäsvillor är kända för bottenvåningens höga, putsade ljusa fasad och den övre utskjutande våningen klädd i panel.
– När vi flyttade in var fasaden gul och brun, jag gillade aldrig den kombinationen och målade om huset ganska snabbt. Nu har jag flera gånger hittat färgkartor i trädgården, så uppenbarligen uppskattar folk färgen och vill ha den, säger Kristina Lindhe med ett skratt.
Kristina Lindhe, grundare och vd på Lexington, flyttade in i huset 1993 tillsammans med maken Tommy och de tre numera vuxna barnen. Huset var då känt som det hemskaste huset i Bromma.
Huset var med i deckare
– Just som vi flyttat in knackade en person i Rolf Sohlmans produktionsbolag på dörren och undrade om man fick använda det i en deckare. De var på jakt efter något riktigt ruffigt ställe!
Kristina och Tommy sa inte nej, så här har det minsann legat en död kvinna på vinden och utspelat sig idel andra läskigheter. I dag är det svårt att förstå att det inte alltid har varit så här inbjudande, estetiskt och ombonat.
– Köket var rött och orange och jag tänkte direkt att här kan jag inte bo. Men det tog sju år innan vi hade ett nytt kök. För samtidigt som vi flyttade in började vi smida planer på att starta Lexington, säger Kristina.
Huset består av fyra våningar, källare och vind är inredda, men parets liv äger rum på bottenvåning och övre plan. Kök, vardagsrum och matsal finns på första planet. Eftersom den andra våningen är utkragad och skjuter ut över huskroppen, är den följaktligen något större. Här finns en stor övre hall med öppen spis och teverum, fyra sovrum och badrum. Boytan är allt som allt runt 300 kvadratmeter.
Nationalromantiken
Huset är byggt 1929 och bjuder på flera vackra tidsmarkörer som ekparkettgolv, spröjsade fönster och djupa fönsternischer, allt enligt den tidens rådande nationalromantiska ideal.
– Jag är väldigt förtjust i ljuset här och alla fönster. Jag har ju valt en ljus grund, jag tycker att det passar huset och min stil bäst. Vi pratar ibland om att flytta härifrån men det är något med ljuset och ytorna som gör att tanken på flytt känns fel, säger Kristina.
Hon älskar att hålla på med sitt hem, ”min stil är ju Lexingtons, jag lever mitt varumärke”. När hon ändrar om gör hon det med textilier förstås. När Femina hälsar på är det vår i luften och eftersom Kristina är väldigt förtjust i färska blommor och dukningar syns här både ranunkler, blåbärsris och anemoner. I matsalen är det dukat till vårmiddag.
– Jag är inte särskilt road av matlagning, men baka kan jag. Det är Tommy som lagar maten och jag planerar dukningen. Det är kul att blanda in arvegods och tänka tema, kanske efter en färg eller ett material. Jag älskar att duka, det är kul och kreativt.
För kreativ är hon, den före detta svensk-läraren som sedan 23 år driver välkända Lexington Company. Pappa och farfar var möbelsnickare och mamma sömmerska, ständigt med handarbeten på gång. Kristina fick med sig inställningen att ingenting är omöjligt från sin uppväxt. Det har säkert bidragit till att hon har stått pall som entreprenör i alla år och att hon gillar att hugga i, det finns ett driv att hela tiden fortsätta, lära sig mer och få varumärket att växa.
Lexington och New England
– Jag var från början inställd på att bygga ett internationellt varumärke, och jag hade koll på vad som krävdes. Jag tyckte om New England-stilen och vi lyckades köpa loss namnet Lexington från ett par svenskar.
Allt började faktiskt med en herrskjorta! Kristina Lindhe ville återskapa känslan av en fräsch, krispig och nystruken skjorta i bäddlinne. Hon besökte textilfabriker i Portugal och två av dem förstod och trodde på hennes idé. Ett av företagen jobbar hon fortfarande med.
– Det är väl en del av framgången, dessa långvariga relationer som gjort att vi kunnat utveckla kvaliteterna och göra nya i takt med ett allt viktigare miljöarbete.
Att vara kvinnlig entreprenör har sina fördelar, men någon gång har hon förstås blivit ifrågasatt.
– Men har jag klarat 30 stycken 14-åringar i ett klassrum kan jag klara skeptiska gubbar. Och faktum är att många män gärna delar med sig av sin kunskap, det har jag tacksamt tagit emot.
Hon lever ständigt i olika säsonger och reser mycket. Hon är med i alla led i företaget, håller koll på design, inköp men framför allt konceptet. Kristina tycker själv att hennes styrka är just att se helheten.
Maken Tommy är Lexingtons COO.
– Det är nog det bästa beslut vi har tagit, när vi bestämde oss för att jobba ihop. Jag litar helt på honom och att få dela den här resan med honom är fantastiskt. Tommy ansvarar för export, försäljning och är operativt ansvarig, jag tar hand om varumärket.
Många konkurser
Som alla vet är det tufft inom handeln just nu, butiker slår igen i rask takt, klädmärken går i konkurs och vi handlar på nätet mer än någonsin.
– Den här frågan upptar all vår vakna tid. Vi drabbas ju som alla andra av ett ändrat köpbeteende. Förr upptäckte du ett varumärke i butiken, nu har du redan koll efter att ha varit inne på hemsidan.
– Jag tror inte att butiker kommer att försvinna helt och hållet, du vill klämma och känna på varorna. Men det är ju inte säkert att köpet avslutas där. Och eftersom vi vill ha lojala kunder är ju event ett sätt att få folk till butikerna.
Det bästa med jobbet är att följa hur en idé blir en färdig produkt, att få anställda att växa och utvecklas.
– Det är min lärarroll som kommer fram där. Jag är bra på att coacha och få alla i teamet att dra åt samma håll.
Framåt då?
– Som sagt, vi står inför stora utmaningar både när det gäller köpbeteende och miljön. Vi har alltid arbetat hållbart, någonstans är grunden att göra produkter av hög kvalitet som håller väldigt länge. Vi har kunder som säger att de haft våra handdukar i sjutton år.
Älskar The Hamptons
– 80 procent av klimatpåverkan i textilindustrin kommer från produktionen. Då är det självklart att satsa på kvalitet, att minska på förpackningar och att inte flyga varor.
När hon laddar batterierna gör hon det genom att vara ute och röra på sig, genom att bjuda hem vänner och genom att läsa, hon har alltid en hög med böcker på gång.
En stor förmån med jobbet har varit alla människor hon mött och lärt känna. Och eftersom Lexington hämtar sin inspiration från New England har familjen alltid tillbringat mycket tid där. Kristina letar locations, alla företagets plåtningar äger rum i trakten.
– Long Island och The Hamptons är verkligen ett härligt område. Här finns allt från vanliga människor till superkändisar, bondgårdar och lyxhus. Det är en otrolig natur med havet, skogen och allt som växer och skördas där.
Men allra mest hemma är ändå Brommas före detta gräsligaste hus!
KRISTINA LINDHE
Gör: Grundare och vd på Lexington.
Ålder: 61 år.
Bor: Hus i Bromma i västra Stockholm, sommarstuga i Sörmland och lägenhet i New York.
Familj: Maken Tommy, och de vuxna barnen Karl, Olof och Lova.
Foto: Klas Sjöberg
Läs mer här:
Snyggaste belysningen just nu – här är 18 köptips!
Kika in i toppmodellens ljusa designhem
Så inreder du miljösmart – här är bästa tipsen