Trendar: Nostalgi Gratis färganalys Vintips Spahotell att besöka Livsberättelser Black friday 2024 Kriminalserier

Isabella Löwengrip fälls av Reklamombudsmannen – igen

27 apr, 2020
AvNina Nyström
Isabella Löwengrip och Stylein
Isabella Löwengrip fälls av Reklamombudsmannen för falska uppgifter om plagg från kollektionen med Stylein och Ellos.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

I höstas skapade Isabella Löwengrip en uppmärksammad kollektion i samarbete med Ellos och Stylein. I samband med det gjorde hon ett inlägg på sin blogg där hon skrev om kollektionen, som bestod av 16 olika plagg i tidlös stil.

”Isabella x Stylein är verkligen en kollektion som andas hållbart mode. Dessa plagg funkar till vinter, vår, sommar och höst. Här bär jag en av mina favoriter ni har sett förr, tröjan Moscow (länk i rött). Den är ribbad, går högt upp i halsen och är en blandning av merinoull och kashmir. Otroligt mjuk och skön. Jag bär den i vitt men den finns även i ljusblått och svart. Den tröjan matchas perfekt till en fin kjol, så är outfiten till julfirandet klart! Varför inte matcha den med silkeskjolen Saint Tropez (länk i rött) i vinrött?”, skrev hon under en bild på henne själv iklädd just den ribbade tröjan.

Isabella Löwengrip är sedan ett par år tillbaka delägare i Stylein, men verkar av inlägget ovan att döma inte ha varit så involverad i exakta detaljer.

Isabella Löwengrip och Stylein
Samarbetet mellan Isabella och Stylein släpptes i höstas.

”Silkeskjol” utan silke

Enligt produktbeskrivningen på Ellos sajt innehåller tröjan nämligen enbart 10 procent ull respektive 5 procent kashmir. Och ”silkeskjolen Saint Tropez” innehöll inte ens silke – den bestod av enligt beskrivningen 96 procent av polyester och 4 procent elastan. Detta uppmärksammades fort av ett flertal läsare, som både kommenterade och anmälde Isabella till Reklamombudsmannen.

Annons

Isabella Löwengrip fälls för vilseledande inlägg

Därför bedömer Reklamombudsmannen att blogginlägget är vilseledande, och slår fast att det strider mot artikel 5 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.

Det här är tolfte gången Isabella Löwengrip fälls av reklamombudsmannen – vilket spär på hennes ställning som Sveriges klart mest fällda influencer.

Isabella Löwengrip har valt att inte yttra sig i frågan, men texten på blogginlägget är efter kritiken ändrad.

Foto: TT

Källa: Resumé

LÄS MER:

Därför fälls Isabella Löwengrip för smygreklam

Isabella Löwengrips kris skildras i ny dokumentär

Isabella Löwengrips företag stäms på stor summa pengar

Annons