Trendar: Nostalgi Julen Gratis färganalys Vintips Spahotell att besöka Livsberättelser Kriminalserier Helikopterrånet - så ser de ut i verkligheten

Åsa Liliegren: Därför har vi en modell med munskydd på omslaget

11 feb, 2021
AvÅsa Liliegren
FotografDan Kullberg / MAGNUS LIAM KARLSSON
Feminas chefredaktör Åsa Liliegren tar en titt i backspegeln och kontemplerar över hur året under corona varit. Vad som förändrats i samhället och varför vi har valt att ha en modell med munskydd som omslag.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
Fem vanliga frågor och svar om covid-19Brand logo
Fem vanliga frågor och svar om covid-19

Det här är något helt nytt. Omslagsbilden på denna utgåva av Femina har du aldrig sett förut, inte på Femina eller på något annat livsstilsmagasin. Det är vårmode i luften. Vårmode i en helt ny tid.

För ett år sedan var det få som trodde att världen skulle vändas upp och ner av det nya viruset. Den 13 februari skrev Folkhälsomyndigheten på sin hemsida att i Sverige behövde man inte vara orolig för att bli smittad. Sen gick det fort, väldigt fort. När vi tittar i backspegeln blir det extra tydligt.

Bara några veckor senare skickade jag hem mitt team med skrivbordsstolar och datorskärmar. Precis som många andra i hela världen har vi jobbat hemifrån i stort sett ett år nu.

Det har varit utmanade. Men det finns de som har haft det betydligt mycket värre. Tänk hur många som har mist en närstående. Tänk alla dessa kämpar som jobbat och fortfarande jobbar, mer än jag kan föreställa mig, inom vården för att rädda våra nära och kära.

Annons

Kulturbranschen har fått en rejäl smäll. Restaurangerna och hotellen likaså. Många stolar, bord och sängar gapar tomma. Många tjänster har försvunnit.

I detta turbulenta har en ny trend tagit form, en inte ens den mest kvalificerade framtidsspanaren hade kunnat förutspå.

Femina omslag modell med munskydd
Nya numret finns ute i butik just nu!

Modebranschen som hade laddat för vårmodet 2020, fick ställa om. Försäljningen dök och vi fick behov av andra sorters kläder. När vi lever livet nästan enbart i hemmet vill vi ha myskläder, inte finkläder. Vem sitter i högklackat, hemma, vid datorn?

I detta turbulenta har en ny trend tagit form, en inte ens den mest kvalificerade framtidsspanaren hade kunnat förutspå.

”Munskydd har blivit en trend eftersom det finns tvång på det utomlands och då vill man ändra utseendet på det”, som Paula Von Wachenfeldt, docent i modevetenskap, uttryckte det i en intervju med SVT.

Annons

I höstas, när det dök upp bilder från New York fashion week, var munskyddet i fokus – alla möjliga kreativa och designade varianter visades upp både på stan och på catwalken.

I många länder har det varit tvång att bära munskydd. I Sverige har det mer blivit en för eller emot-fråga.

I min bekantskapskrets har diskussionerna ibland varit så heta att vi varit tvungna att bryta. Det är många frågor kring corona som jag inte pratar om med vare sig vänner eller familj längre. För att undvika att bli osams.

För eller emot? Femina tar inte ställning i denna fråga. Med denna omslagsbild vill vi illustrera hur corona har förändrat – allt.

Läs mer:

Malin Roos: ”Tegnell, varför får jag inte hjälpa min 13-åring med covidtestet?”

Lisa Nilsson: ”Hej Tegnell, när kan vi singlar få vårt sexliv tillbaka?”

Malin Roos: Det är dags för prins Daniel att ta befälet i pandemin

Annons