Trendar: Nostalgi Gratis färganalys Vintips Spahotell att besöka Livsberättelser Kriminalserier

Kulturredaktören tippar Oscarsvinnarna: ”Det är dags för en kvinna”

10 feb, 2022
AvEmma Gray Munthe
FotografMAGDALENA BJÖRNSDOTTER, TT
Hajpade The Power of the Dog, snarkpillret Dune eller hyllade Drive my Car? Emma Gray Munthe synar årets Oscarsnomineringarna och tippar vilka hon tror kommer erövra de åtråvärda statyetterna 2022.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
5 saker du vill veta om Petra MedeBrand logo
5 saker du vill veta om Petra Mede

Nu har Oscarsnomineringarna släppts, och oavsett om man är filmintresserad eller inte har det som varje annat år varit svårt att missa cirkusen. Inom loppet av minuter fylldes media av expertutlåtanden om rätt och fel och hastigt uppringda nominerade som fick svara på hur det känns, och sociala medier-flöden av vilda diskussioner och bilder och klipp från filmteam som firade.

På Instagram korkade Jessica Chastain upp champagneflaskor med The Eyes of Tammy Faye:s smink- och maskteam för att fira dels den egna nomineringen för bästa kvinnliga huvudroll och dels teamets nominering för arbetet med att mer eller mindre bygga om Chastains ansikte till den kristna tv-predikanten Tammy Faye.

Chastain ska sedan ha firat med de andra som nominerats för sina kvinnliga huvudroller genom att FaceTime:a Penélope Cruz och hoppa upp och ner, och sedan ringa upp Olivia Colman. Hade hon haft Nicole Kidmans och Kristen Stewarts nummer hade hon enligt samma intervju ring upp dem också.

Annons

Samtidigt rasade omdömeslösa över att Lady Gaga inte blev nominerad för hennes helt magnifika överspel i House of Gucci.

The Power of the Dog fick flest Oscarsnomineringar

Filmbolag och producenter skröt om att filmen si och så fått si och så många nomineringar. Netflix-filmen The Power of the Dog fick allra flest – 12 stycken – och regissören Jane Campion gjorde historia genom att bli den första kvinna i Oscarns historia att bli nominerad för bästa regi två gånger. (Första gången var för Pianot 1994.) Hon tackade alla de kvinnor som ”sprängt sönder allt” i Hollywood, och menade att det var deras arbete för jämställdhet i branschen som gjort det möjligt.

Japanska filmen Drive my Car fick fyra Oscarsnomineringar
Japanska Drive my Car fick fyra Oscarsnomineringar.

Snarkpillret Dune fick näst flest, med 10 nomineringar. Ryûsuke Hamaguchis hyllade Haruki Murakami-filmatisering Drive my Car fick fyra. (Svensk premiär 1 april.)

Annons

Och så var det den skandinaviska stoltheten: helt välförtjänt gjorde den Guldbaggebelönade danska dokumentären Flykt historia genom att som enda film hittills bli nominerad samtidigt i kategorierna bästa internationella film, bästa dokumentär och bästa animerade film. Finns att streama!

Norska Världens värsta människa nominerades till bästa internationella film och bästa originalmanus. Helt välförtjänt, det också – och den går kvar på vissa biografer, så passa på om ni kan!

Svenskar slåss om en Oscar för bästa makeup/hår

Och så här hemma, den lokala stoltheten när det visade sig att kampen i bästa makeup/hår-kategorin till två femtedelar blir svensk: Göran Lundström och Anna Carin Lock har chans på en Oscar för sitt jobb med Jared Letos mask i House of Gucci, och Eva von Bahr och Love Larson nominerades för arbetet med Stellan Skarsgårds mask i Dune. Att Eva von Bahr och Love Larson enligt Aftonbladet hällde upp varsin whisky och svepte den för att lugna nerverna när alla namn lästes upp är fullt begripligt.

Annons

För Oscarsgalan rör på samma gångupp nerver, starka känslor och axelryckningar. Dels finns de som tycker att Oscarsgalan bara är en stor ryggdunkarfest som handlar mest om mängden pengar som kan pumpas in i marknadsföringskampanjerna riktade till det branschfolk som ska rösta, och så finns de som tycker att de nominerade filmerna är för smala. Att ingen har sett dem och att de borde ligga mer i linje med vad massorna gillar. Ytterligare andra hurrar i år för att tidernas mest inkomstbringande film, Spider-Man: No Way Home, nu inte blev nominerad i bästa film-kategorin som de befarat, utan att galan fortfarande handlar om Seriös film™.

Medan en Oscarsnominering helt tveklöst kan ha stor betydelse för de mindre filmerna när det kommer till att nå ut till fler, har tittarsiffrorna för själva galan de senaste åren stadigt minskat. Kanske för att det faktiskt inte är så roligt att titta på någon annans halvstela firmafest.

Annons

Emma Gray Munthe tippar Oscarsvinnarna 2022

Men, om jag skulle ge mig på att tippa på firmafestens utfall:

Bästa film:

En rent generellt sett rätt tam samling filmer, men Hollywood älskar när det är sentimentalt och såsigt – och Coda är såsig och sentimental så att det räcker och blir över. Plus att det sjungs och handlar om en underdog som kämpar mot alla odds. Tror på orättvis skrällvinst!

Bästa internationella film:

Danska animerade filmen Flykt är Oscarsnominerad för bästa internationella film
Danska animerade filmen Flykt är Oscarsnominerad för bästa internationella film.

Om jag fick bestämma skulle Céline Sciammas Lilla mamma vara med bland de nominerade, men nu är den inte det. Har tyvärr inte hunnit se Drive My Car än, men jag skulle ändå bli förvånad om inte den vinner. Samtidigt vore danska Flykt och norska Världens värsta människa båda värdiga vinnare – och viktiga flyktingskildringen Flykt skulle ju kunna går helt i linje med liberala Hollywood-röstare. Hmm.

Annons

Bästa regi:

Även om Hollywood är vansinnigt förtjusta i regissörerna Paul Thomas Anderson och Steven Spielberg, och deras Licorice pizza och West Side Story tokhyllats, tror jag ändå på att den allmänna känslan måste vara att det är dags för en kvinna till. Oscarn går till Jane Campion och The Power of the Dog.

Bästa kvinnliga huvudroll:

Olivia Colman är nominerad för bästa kvinnliga huvudroll i The Lost Daughter.
RELEASE DATE: December 31, 2021 TITLE: The Lost Daughter STUDIO: Netflix DIRECTOR: Maggie Gyllenhaal PLOT: A woman's beach vacation takes a dark turn when she begins to confront the troubles of her past. STARRING: OLIVIA COLMAN as Leda.

Här blir det knepigt. Historiskt brukar både porträttlikhet/omgörningar av skådespelares ansikten till verkliga förlagor belönas, och då kan Oscarn gå till tre av fem skådespelerskor: Jessica Chastain för The Eyes of Tammy Faye, Nicole Kidman för insatsen som Lucille Ball i Being the Ricardos och Kristen Stewart som Lady Di i Spencer. Hollywood gillar också berättelser om Hollywood självt, så Kidman borde ligga dubbelt bra till – men jag tror och hoppas ändå på ljuvliga Olivia Colman för The Lost Daughter.

Annons

Bästa manliga huvudroll:

Jag tror att Benedict Cumberbatchs västernsmuts i The Power of the Dog kommer att belöna sig, men man ska inte heller underskatta Hollywoods kärlek till Denzel Washington. Kanske kan Washington ändå kamma hem en Oscar för The Tragedy of Macbeth?

Bästa kvinnliga biroll:

”Förfulning” – eller det vi vanliga dödliga brukar kalla ”se ut som en vanlig människa” – har genererat en hel del vinster genom åren, så jag tror av flera anledningar på Kirsten Dunsts starka insats i den i övrigt lite överskattade The Power of the Dog.

Bästa manliga biroll:

Oscarn går till Jesse Plemons i The Power of the Dog!

Bästa dokumentärfilm:

I ärlighetens namn den kategori som brukar vara den mest intressanta. Summer of Soul är ett mästerverk och Flykt är fantastisk, så jag tror och hoppas på någon av dem. Och, jag vet att den inte räknas som en långfilm, men i den här kategorin hade jag verkligen velat se Peter Jacksons Beatles: Get back! nominerad.

Inspireras direkt i din inkorg – anmäl dig till Feminas nyhetsbrev

Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten – det är helt gratis!

Annons