Trendar: Bokrecensioner Kändisar Musik Film och tv Litteratur Teater Se ''Vad är grejen med?''

10 stora trender inom kultur och livsstil som gäller 2025

23 jan, 2025
Trender inom kultur och livsstil 2025.
Nytt år, nya möjligheter! Feminas Emma Gray Munthe spanar in i framtiden och hittar både det djuriska och det naturliga, överdådet och minimalismen – och en pånyttfödd kvinnokamp. Häng med in i 2025!
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
Fashion moments: Drew BarrymoreBrand logo
Fashion moments: Drew Barrymore

Lyx

Caviar, Iphone 16 Pro med Rolex Daytona.
Nya Caviar, en Iphone 16 Pro med en Rolex Daytona på baksidan går på nästan 2 miljoner kronor. JLPPA / Bestimage

Kanske är det en motreaktion mot allt det naturnära och allt hållbarhetstänk, men oavsett vad: 2025 lyxsmyckas kläder, öron, halsar, handleder, hår och klockor gärna med juveler, diamanter, kristaller, paljetter och allmänt glitter.

Annons

Naturupplevelser

Den nya vandringsleden Stockholm Archipelago lockar.
Den nya vandringsleden Stockholm Archipelago lockar. OSKAR SCHELLER

I november invigdes den nya vandringsleden Stockholm Archipelago Trail, och när National Geographic listade toppdestinationer 2025 var Stockholms skärgård en av dem. Under året söker sig också fler till naturfenomen som norrsken, stjärnhimlar, vulkaner och extrema tidvatten liksom till platser där eldflugor, starar och tranor säsongsvis samlas i mängder. Hemma omger vi oss gärna med blå och gröna toner som påminner om hav och växtlighet – gärna med stänk av solgult – och i möbel-, sko- och smyckesväg syns en hel del naturträ. Söker man stora vågor hittas det i flera av årets frisyrer.

Annons

Smått

Louis Vuitton.
Louis Vuitton kör med enbenta byxor medan Vaquera kapat tyg både upp- och nertill. Jonas Gustavsson

Kanske är det recessionen som ligger bakom, men modevisningarna inför 2025 myllrade av tygsnåla 60-talsklänningar, ­hotpants, byxor med bara ett ben och (visserligen puffiga och tylliga) minikjolar. Dessutom har trenden med minidrinkar på ­barerna fått ännu mer fart. Småäter gör vi också, och fler och fler går från tre huvudmål till en kombination av flera mindre plus snacks. Helst ska de vara så knapriga och/eller fiffigt konstruerade att de också går att äta på språng utan att man spiller ner sig, och mängden nya varianter ökar explosionsartat.

Annons

Djuriskt

Stella McCartney.
Stella McCartney. JM HAEDRICH/SIPA

Vårt behov av klipp på gulliga djur består, och på modevisningarna var det få ytor från topp till tå som inte täcktes av djurmönster av olika slag. I smyckesväg dök fågel och fisk ofta upp som motiv, och eyeliner syntes i både kattig och mer vingartad form. Här hemma satsar Ica också på det djuriska och lanserade i slutet av förra året en fackhandel för hund- och kattägare. Den första fysiska Gaston-butiken har nyligen öppnat i Uppsala, och fler följer under 2025.

Annons

Könsgap

Kvinnokamp.
Den politiska klyftan mellan kvinnor och män fortsätter att växa. 2025 verkar det – på ett eller annat sätt – vara upp till kamp, igen.

Den politiska klyftan mellan kvinnor och män fortsätter att växa. Enligt forskning gjord på brittiska universitet fyrdubblade en social medie-plattforms algoritmer mängden misogynt innehåll efter bara fem dagars användning, och unga män är mer negativt inställda till feminism än äldre generationer. Precis efter det amerikanska valet uppmanade flera kvinnliga influencers till import av den sydkoreanska 4B-rörelsen, där kvinnor tackar nej till barn, sex och romantiska relationer med män på grund av problem som löneglapp, hämndporr och våld. 2025 verkar det – på ett eller annat sätt – vara upp till kamp, igen.

Annons

Second hand

Stadsmissionen Remake
Stadsmissionen Remake gör nytt av gammalt. Jessica Gow/TT

Second hand har varit på uppgång sedan tidigt 2000-tal, men nu växer det något enormt. Både ekonomiska faktorer och hållbarhetstänk ligger bakom, och enligt Svensk Handels prognoser kommer marknaden att omsätta 50 miljarder kronor år 2034. Kedjor som Patagonia, H&M, MQ, Polarn och Pyret, Filippa K, Levi’s och Cervera har börjat sälja begagnade varor av de egna märkena i sina butiker, men traditionella second hand-affärer står fortfarande stadigt. Onlineplattformar som Plick är på stark framväxt, och de har nu över en miljon registrerade användare. De mest frekventa kunderna är 18–29-åringarna. Heja!

Annons

Matchock

Använd hela kycklingen vid matlagning.
Ett moment i kval­finalen till Årets Kock 2024 i att använda allt på en hel kyckling. Food and Friends

Enligt kommunikationsbyrån Food & Friends årliga trendrapport är ”chock” en av 2025 års mattrender, och även om krispiga fågel- och grishuvuden, grillade torskhuvuden, tungor och hela gristrynen är både Instagram- och snack(o)vänliga är de största anledningarna förstås minskade kostnader och hållbar gastronomi. Att en tredjedel av alla livsmedel som produceras globalt slängs är inga nyheter, och att använda djurs och plantors alla delar blir mer och mer standard. Som ett till tecken i tiden bestod ett moment i kval­finalen till Årets Kock 2024 i att använda allt på en hel kyckling.

Annons

Personligt

Kicks virtuella assistent.
Skönhetskedjan Kicks virtuella assistent visar hur sminket ser ut på just dig.

Förutom att personligt fortsätter att vara ett ledord inom mode och inredning, kommer också reklamen 2025 att bli mer personligt riktad än någonsin. Med hjälp av AI-driven data- och kund­analys tar företagen i ännu högre grad reda på vad just du är ute efter och hur du fungerar, och skräddarsyr sin marknadsföring för just dig därefter. Fler chatbottar och virtuella assistenter kommer att guida i ­djungeln av produkter, och helt säkert locka oss till fler köp. Förhoppningsvis lär de känna oss så väl att antalet onödiga ­returer ändå minskar.

Annons

Fysiskt

Prada stylade sin fjäderprydda ­klänning med orange vindjacka.
Prada stylade sin fjäderprydda ­klänning med orange vindjacka. ?? CAMERA PRESS

I tider när man inte riktigt vet om bilderna man tittar på är AI-genererade och nyhetsflödet är fläckat med desinformation är det inte svårt att förstå det ökande intresset för det man kan ta på och hålla i handen. Det handgjorda, hem­slöjdade och unika sticker ut, och vinylskivor och brädspel säljer som smör. Mode­visningarna har varit fulla av fransar, fjädrar och bollar man vill röra, och vad gäller det fysiska följer det sportinspirerade modet med in i 2025. Bland annat i form av vindjacka till vacker klänning.

Annons

Abonnerat

Cineville
Cineville.

Abonnemang är på ­uppsving på många fler områden än de vanliga, och som exempel rullar det nya initiativet Cineville ut på svenska art­housebiografer under våren. Äntligen obegränsade biobesök till en månadskostnad! Restauranger får snurr på olika abonnemangsformer, filmströmningstjänster experimenterar med varianter med och utan reklam, den alkoholfrittsugna kan prenumerera på mocktail­boxar. Den hårdkokta skådespelaren Danny Trejo och hans spritmärke är en av dem som satsat på de senare under 2024, och här hemma nylanserade det lite mindre hårdkokta Ungdomens Nykterhetsförbund sin Popbox.

Annons
Annons