10 stora trender inom kultur och livsstil som gäller 2025
Lyx
Kanske är det en motreaktion mot allt det naturnära och allt hållbarhetstänk, men oavsett vad: 2025 lyxsmyckas kläder, öron, halsar, handleder, hår och klockor gärna med juveler, diamanter, kristaller, paljetter och allmänt glitter.
Naturupplevelser
I november invigdes den nya vandringsleden Stockholm Archipelago Trail, och när National Geographic listade toppdestinationer 2025 var Stockholms skärgård en av dem. Under året söker sig också fler till naturfenomen som norrsken, stjärnhimlar, vulkaner och extrema tidvatten liksom till platser där eldflugor, starar och tranor säsongsvis samlas i mängder. Hemma omger vi oss gärna med blå och gröna toner som påminner om hav och växtlighet – gärna med stänk av solgult – och i möbel-, sko- och smyckesväg syns en hel del naturträ. Söker man stora vågor hittas det i flera av årets frisyrer.
Smått
Kanske är det recessionen som ligger bakom, men modevisningarna inför 2025 myllrade av tygsnåla 60-talsklänningar, hotpants, byxor med bara ett ben och (visserligen puffiga och tylliga) minikjolar. Dessutom har trenden med minidrinkar på barerna fått ännu mer fart. Småäter gör vi också, och fler och fler går från tre huvudmål till en kombination av flera mindre plus snacks. Helst ska de vara så knapriga och/eller fiffigt konstruerade att de också går att äta på språng utan att man spiller ner sig, och mängden nya varianter ökar explosionsartat.
Djuriskt
Vårt behov av klipp på gulliga djur består, och på modevisningarna var det få ytor från topp till tå som inte täcktes av djurmönster av olika slag. I smyckesväg dök fågel och fisk ofta upp som motiv, och eyeliner syntes i både kattig och mer vingartad form. Här hemma satsar Ica också på det djuriska och lanserade i slutet av förra året en fackhandel för hund- och kattägare. Den första fysiska Gaston-butiken har nyligen öppnat i Uppsala, och fler följer under 2025.
Könsgap
Den politiska klyftan mellan kvinnor och män fortsätter att växa. Enligt forskning gjord på brittiska universitet fyrdubblade en social medie-plattforms algoritmer mängden misogynt innehåll efter bara fem dagars användning, och unga män är mer negativt inställda till feminism än äldre generationer. Precis efter det amerikanska valet uppmanade flera kvinnliga influencers till import av den sydkoreanska 4B-rörelsen, där kvinnor tackar nej till barn, sex och romantiska relationer med män på grund av problem som löneglapp, hämndporr och våld. 2025 verkar det – på ett eller annat sätt – vara upp till kamp, igen.
Second hand
Second hand har varit på uppgång sedan tidigt 2000-tal, men nu växer det något enormt. Både ekonomiska faktorer och hållbarhetstänk ligger bakom, och enligt Svensk Handels prognoser kommer marknaden att omsätta 50 miljarder kronor år 2034. Kedjor som Patagonia, H&M, MQ, Polarn och Pyret, Filippa K, Levi’s och Cervera har börjat sälja begagnade varor av de egna märkena i sina butiker, men traditionella second hand-affärer står fortfarande stadigt. Onlineplattformar som Plick är på stark framväxt, och de har nu över en miljon registrerade användare. De mest frekventa kunderna är 18–29-åringarna. Heja!
Matchock
Enligt kommunikationsbyrån Food & Friends årliga trendrapport är ”chock” en av 2025 års mattrender, och även om krispiga fågel- och grishuvuden, grillade torskhuvuden, tungor och hela gristrynen är både Instagram- och snack(o)vänliga är de största anledningarna förstås minskade kostnader och hållbar gastronomi. Att en tredjedel av alla livsmedel som produceras globalt slängs är inga nyheter, och att använda djurs och plantors alla delar blir mer och mer standard. Som ett till tecken i tiden bestod ett moment i kvalfinalen till Årets Kock 2024 i att använda allt på en hel kyckling.
Personligt
Förutom att personligt fortsätter att vara ett ledord inom mode och inredning, kommer också reklamen 2025 att bli mer personligt riktad än någonsin. Med hjälp av AI-driven data- och kundanalys tar företagen i ännu högre grad reda på vad just du är ute efter och hur du fungerar, och skräddarsyr sin marknadsföring för just dig därefter. Fler chatbottar och virtuella assistenter kommer att guida i djungeln av produkter, och helt säkert locka oss till fler köp. Förhoppningsvis lär de känna oss så väl att antalet onödiga returer ändå minskar.
Fysiskt
I tider när man inte riktigt vet om bilderna man tittar på är AI-genererade och nyhetsflödet är fläckat med desinformation är det inte svårt att förstå det ökande intresset för det man kan ta på och hålla i handen. Det handgjorda, hemslöjdade och unika sticker ut, och vinylskivor och brädspel säljer som smör. Modevisningarna har varit fulla av fransar, fjädrar och bollar man vill röra, och vad gäller det fysiska följer det sportinspirerade modet med in i 2025. Bland annat i form av vindjacka till vacker klänning.
Abonnerat
Abonnemang är på uppsving på många fler områden än de vanliga, och som exempel rullar det nya initiativet Cineville ut på svenska arthousebiografer under våren. Äntligen obegränsade biobesök till en månadskostnad! Restauranger får snurr på olika abonnemangsformer, filmströmningstjänster experimenterar med varianter med och utan reklam, den alkoholfrittsugna kan prenumerera på mocktailboxar. Den hårdkokta skådespelaren Danny Trejo och hans spritmärke är en av dem som satsat på de senare under 2024, och här hemma nylanserade det lite mindre hårdkokta Ungdomens Nykterhetsförbund sin Popbox.