Därför älskar vi att se filmer om kända människor
Vad har egentligen Elton John, Margaret Thatcher, Freddie Mercury och Tove Jansson gemensamt? Jo, de har, tillsammans med mängder av andra kända personer, fått en så kallad biopic gjord om sitt liv.
Fenomenet är långt ifrån nytt – snarare lika gammalt som filmkonsten själv. Redan 1895 gjorde Thomas Edison Execution of Mary Queen of Scots, även om filmen Joan of Arc från 1900 brukar räknas som det första biograf-porträttet.
Biopicsens popularitet har stigit och dalat det senaste seklet men 2018 slogs ett rekord. Bohemian Rhapsody, om Queen-sångaren Freddie Mercurys liv, blev den biopic som sålt flest biljetter någonsin och tog hem fyra Oscar. Efter den succén var det många som började se sig om efter nästa stora person att sätta på vita duken.
Fler mäktiga kvinnor porträtteras på film
Så kom en pandemi och allt ställdes på ända. I mars 2020 blev det stora rubriker när skådespelaren Tom Hanks och hans fru Rita Wilson meddelade att de hade insjuknat i covid-19. Paret befann sig då i Australien där Hanks höll på att spela in filmen Elvis med Austin Butler i huvudrollen som Elvis Presley. Filmen, som så många andra, sattes på paus och väntas få premiär sommaren 2022. En annan manlig musikgigant som ska skildras och där projektet också har fått pausas är Bob Dylan (som ska spelas av Timothée Chalamet) – men vi ser också fler mäktiga kvinnor återuppstå på film.
Under sommaren 2021 hade såväl Respect, filmen om Aretha Franklins liv, som The United States vs Billie Holiday premiär.
Feminas kulturredaktör Emma Gray Munthe ser en ny efterfrågan på biopics:
– Den senaste stora trenden är att viktiga svarta personer lyfts fram i biopics. Det finns ett sug efter, och en marknad för, de historierna, säger hon.
Det har länge varit ett strategiskt drag att göra biopics. Ofta blir skådespelaren som skildrar en känd person omskriven redan innan premiären och inte sällan får man Oscarsnomineringar. Dessutom är det lättare att sälja biobiljetter.
– Det ligger nära till hands att göra filmer på något där det finns någon form av förförståelse och man lättare kan nå ut till fler, säger Emma Gray Munthe.
Biopics har dock en inneboende riskfaktor och det kan lika gärna bli succé där skådespelaren hyllas och vinner priser som en genant flopp.
Jared Leto floppade som John Lennons mördare
Rami Malek, som spelade Freddie Mercury, gick till talpedagog, fixade tänderna och såg Queens Live Aid-uppträdande 1500 gånger för att sätta alla Mercurys rörelser perfekt. Queen-medlemmen Brian May har sagt att han ibland glömde bort att det inte var den riktige Freddie Mercury när han såg filmen.
Men när Jared Leto gick upp 30 kilo för att spela John Lennons mördare Mark Chapman i Chapter 27, hade han nog hoppats på ett prisregn, men så blev inte fallet. De många mikrovågsugns-smälta glasspaketen toppade med olivolja som han åt var helt enkelt förgäves.
Men det finns andra problem också: att komma över rättigheterna till huvudpersonens musik.
Ett exempel på hur märkligt det kan bli när man inte når hela vägen är den fransk-kanadensiska biopic som gjorts om megastjärnan Céline Dion. Den visades på filmfestivalen i Cannes i juli och skildrarartistens barndom, hur hon träffar sin blivande man och producent René Angélil och deras liv och karriär. De många hitsen som Dion haft genom decennier finns med.
Allt verkar stämma.
Utom en liten sak: rättigheterna till namnen. Artisten heter Aline Dieu i stället för Céline Dion. René Angélil heter Guy-Claude. Och så fortsätter det. ”Fiktion fritt inspirerad av Céline Dions liv”, heter det i beskrivningen.
Det finns många filmer med liknande dilemman. En kreativ lösning kunde man se i filmen om Jimi Hendrix. Jimi: All is by my side hade premiär 2013 och André Benjamin från Outkast spelade Jimi Hendrix under de månader han befann sig i London 1967, innan han slog igenom stort på Monterey Pop Festival. På den tiden spelade Hendrix flera covers i verkliga livet och det tog man fasta på. Rättigheterna till dessa låtar säkrades och filmen kunde då färdigställas med musik som inte var skriven av Hendrix själv.
Madonna stoppade filmen om sig själv
Om man är en artist som fortfarande är i livet och gärna vill ha kontroll över hur man framställs på filmduken, kan man göra som Madonna. 2017 fanns det planer på att göra en biopic om den legendariska artisten. Den hade arbetsnamnet Blond ambition efter hennes omtalade turné med samma namn 1990. Men när Madonna fick insyn i manusarbetet satte hon stopp för projektet.
– Ingen vet vad jag vet och vad jag har sett. Bara jag kan berätta min historia. Alla andra som försöker är bedragare och idioter. De söker omedelbar tillfredsställelse utan att göra jobbet. Detta är en sjukdom i vårt samhälle, skrev Madonna själv på Instagram och lyfte några faktafel från manuset.
Madonna tog fasta på att hon var den enda som kunde beskriva hennes eget liv och påbörjade ett eget manusarbete tillsammans med producenten och manusförfattaren Diablo Cody. Arbetet verkar i pandemins nuläge ligga på is.
Kanske kommer vi att se fler levande kända personligheter som vill ha kontroll över hur de framställs på film. Antagligen kommer än så länge ganska okända men spektakulära händelser ur verkliga personers liv att filmatiseras. Det enda vi kan veta säkert är att biopic som fenomen rivstartar igen efter pandemin och många skådespelare lär hoppas på en Oscarnominering. Och publiken kommer att fortsätta att häpna över hur lika skådespelarna är originalen, oavsett om filmen avnjuts i biosalongen eller hemma i soffan framför streamingtjänsten.
5 stora biopics om kvinnor
Monica Z (2013)
Edda Magnason som Monica Zetterlund blev enormt uppmärksammad. Filmen utspelar sig under 1960-talet och skildrar Zetterlunds artist- och kärleksliv. Blev årets mest sedda film i Sverige och vann fyra guldbaggar.
My week with Marilyn (2011) och Blonde (2021)
My week with Marilyn med Michelle Williams som Monroe fick blandad kritik och skildrar stjärnan med en manlig blick. Senare i år ska filmen Blonde ha premiär med Ana de Armas i huvudrollen. Filmen bygger på Joyce Carol Oates klassiska roman.
On the basis of sex (2018)
Ruth Bader Ginsburg var ledamot av USA:s högsta domstol och dog förra året, vilket gav politiska ringar på vattnet. Felicity Jones spelade den legendariska juristen i filmen som fokuserar på Bader Ginsburgs liv och tidiga fall i karriären.
Tove (2020)
Alma Pöysti spelar Tove Jansson i filmen om Muminskaparens liv från andra världskriget fram till mitten av 1950-talet. Det var den näst dyraste filmen i Finlands historia och fick fina recensioner i skildringen av den mångsidiga Jansson.
Unga Astrid (2018)
Astrid Lindgrens ungdomsår skildras med Alba August i huvudrollen. Filmen fokuserar på Lindgrens son som föddes i hemlighet, vilket ledde till kritik från Lindgrens dotter som ifrågasatte varför moderns privatliv skulle hängas ut på det sättet.