Kritiken mot Bianca Ingrosso och andra influencers
Nu är det flera kritiker som höjer att varningens finger mot hur accepterade influencers och deras betalda marknadsföring har blivit i samhället.
– Jag tror inte att vi trivs med att allting är reklam. Jag tror att det gör oss besvikna, säger Viktor Malm, kulturskribent på Expressen, till SVT Kultur.
Vart tar privatpersonen slut och influencern sin början? Det var en fråga som ställdes när influencern och entreprenören Bianca Ingrosso dök upp som gäst i Allsång på Skansen – scenen är din, när hennes bror Benjamin Ingrosso hade en timme på Sollidenscenen på Skansen. De två sjöng en version av psalmen Den blomstertid nu kommer, som Bianca Ingrosso släppte i samband med en reklamkampanj för sitt sminkmärke Caia cosmetics tidigare i sommar.
Yasmine Winberg, chefredaktör för Resumé och en av författarna till boken Badfluence, menar att det inte går att skilja på Bianca som privatperson och som influencer i det här fallet.
– De flyter ihop. Det är fel ingångsvärde att tro att man ska kunna se skillnad på person och varumärke, säger Winberg till SVT Kultur.
Per Rådelius, som är projektledare på SVT och ansvarig för Allsång på Skansen, tycker inte att Bianca Ingrosso utnyttjade sin tid i SVT för att marknadsföra produkter bara för att låten har använts till det tidigare.
”Ibland har de medverkande, utöver sitt artisteri, även andra yrkeskarriärer. De yrkeskarriärerna måste kunna pågå samtidigt som man syns i SVT. Allsång på Skansen är ett musikprogram och ett eventuellt gynnande av nya låtar motiveras av ett underhållningsintresse. Däremot så får de som medverkar inte utnyttja SVT för att lansera andra typer av nya produkter eller tjänster. Vi anser inte att Bianca har utnyttjat sin medverkan på ett otillbörligt sätt.”, skriver han i ett mejl till SVT Kultur.
Kritiken mot influencersamhället: ”Besvikna”
Victor Malm, kulturskribent på Expressen, är en av flera som den senaste tiden har lyft problemet med hur mycket reklam vi utsätts för när vi följer influencers på sociala medier, och vad det betyder för samtiden att nästan allt är kantat av marknadsföring på ett eller annat sätt.
– Vi pratar om det mycket, vi granskar influencers och kritiserar dem, men har inte riktigt ställt frågan vad det här får för existentiella, politiska och sociala konsekvenser. Hur det påverkar hur vi ser på fiktion, säger han och fortsätter:
– Jag tror inte att vi trivs med att allting är reklam. Jag tror att det gör oss besvikna på ett sätt vi inte riktigt har lyckats formulera än, säger han.