Trendar: Bokrecensioner Kändisar Musik Film och tv Litteratur Teater Se ''Vad är grejen med?''

Persbrandt: Så hanterar jag sexscener på film

11 nov, 2024
AvGunnar Rehlin
FotografTT
Mikael Persbrandt.
TT
Hur går det till när de ligger på film? Femina har träffat intimitetskoordinatorn Ita O’Brien som hjälper skådespelarna genom naken- och sexscener för att de ska känna sig bekväma även i de mest intima situationerna.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
6 saker om sex education du kanske inte vissteBrand logo
6 saker om sex education du kanske inte visste

Burger. Det är ett av de kodord som används i den engelska filmindustrin för att stoppa inspelningen av en sexscen. Om en skådespelare säger kodordet är det för att de fejkade känslorna plötsligt blivit riktiga och det är dags att ta en timeout och lugna ner stämningen.

– Det är ju normalt att kroppen reagerar och att man tänder till, det är en del av vilka vi är. Men det är ju lättare för en kvinna att dölja det än det är för en man med en penis som reagerar, säger Ita O’Brien.

Hon är 60 år gammal och Englands mest kända och anlitade intimitetskoordinator. Det hela började 2014, då hette jobbet rörelse­koordinator. 2018 startade hon sitt bolag ­Intimacy on Set för att hjälpa film- och tv-industrin med det som, inte minst efter Metoo, plötsligt krävdes på alla inspelningar: någon som går igenom hur man tacklar naken- och sexscener, och som när det gäller det sistnämnda närmast koreograferar scenerna. Varje rörelse, varje handpåläggning ska gås igenom i förväg, så att ingen av skådespelarna känner sig illa berörd. Alla ska vara bekväma även i intima scener och inte känna sig tvingade att göra eller visa något de inte vill.

Ita O’Brien.
Ita O’Brien. Dean Sewell/ NY Times/ TT

Ita O’Brien var intimitetskoordinator på inspelningen av HBO-serien Gentleman Jack, ett hyllat kostymdrama som bland annat skildrade lesbisk kärlek. Inför premiären sa huvudrollsinnehavaren Suranne Jones:

Annons

– Det fanns ingen anledning att frossa i nakenscener och att exploatera sexscenerna. Vi hade en intimitetskoordinator, det har väl alla tv-serier och filmer numera under inspelningarna. När man före en tagning går igenom exakt hur man ska röra sig, då är det lättare att ägna sig åt skådespeleriet. Allt ska diskuteras, ungefär som om det vore en stuntscen. Då blir det lättare.

Hennes motspelare Sophie Rundle sa:

– En sådan här scen lever vidare i evighet, så det är viktigt hur det skildras. Det är onödigt att det ska vara explicit. Jag är oerhört stolt över hur vi skildrade romansen mellan de här kvinnorna, det ger serien en extra integritet.

Fanns ingen intimitetskoordinator förr

Rebecca Fergusons första stora internationella roll var i tv-serien The White Queen. Den innehöll många naken- och sexscener – och när den serien gjordes fanns det inget som hette intimitetskoordinator.

– Delproducenten Starz ville ha tuttar och bröstvårtor i vartannat avsnitt. Jag kom till inspelningen och såg tonåringar som sprang omkring i underbyxor och med nakna bröst. Jag sa ”är det någon porrshow” och sedan: ”Plåta mina bröst i stället, jag har fött barn. Filma mina tuttar men sätt på ungarna en tröja”, säger Rebecca Ferguson i dag.

Rebecca Ferguson i The White Queen.
Svenska Rebecca Ferguson slog igenom internationellt med The White Queen, som innehåller många sexscener. ©Starz! Movie Channel/Courtesy Everett Collection

Hon är positiv till att intimitetskoordinatorer nu finns på de flesta produktioner.

– Det har varit så många som varit utsatta. Det var en manlig skådespelare som klagade och sa att ”det tar ju bort all spontanitet från en sexscen”. Men fuck off. Det säger väl allt. Jag är inte rädd av mig. Tycker jag att något känns fel ryter jag till. Jag är så verbal och jag diskuterar med min motspelare och säger att ”du får inte röra mig här” och när vi väl har diskuterat igenom scenen så blir det som vi kommit överens om.

Annons

Sedan starten har Ita O’Brien arbetat på snart 80 olika produktioner, tv-serier som Sex Education, It’s a Sin, I May Destroy You, Industry, nyss nämnda Gentleman Jack och Normala människor, och biofilmer som Watchmen, Lady Chatterleys älskare, Empire of Light och The Last Duel.

Inför en inspelning läser hon manuset, träffar regissör och skådespelare, och de diskuterar hur de intima scenerna ska göras. När dessa sedan spelas in är hon alltid närvarande i rummet för att kunna hjälpa till om det uppstår problem. Ett sådant är om någon av skådespelarna tänder till på riktig.

– Vi ser till att varje inspelning har ett kodord, och om någon av skådespelarna säger det så vet vi att det är dags att bryta, ta en time out och lugna ner situationen. Det är ju naturligt, kroppen reagerar, det är inget att skämmas över.

Normala människor, med Paul Mescal och Daisy Edgar-Jones.
Normala människor, med Paul Mescal och Daisy Edgar-Jones, innehåller flera explicita naken- och sexscener som på ett naturligt sätt är inkluderade i handlingen. TT

En serie hon gärna talar om är Normala människor, som innehöll både explicita sex- och nakenscener.

– Den kändes väldigt speciell. Sexet var så inkluderat i berättelsen, det var viktigt att visa det. Det var ett vackert sätt att visa ungdomar som utforskar sin sexualitet.

Annons

Tv-serien Sex Education blev mycket uppmärksammad för sina sexscener. Den första scenen i det första avsnittet var en mycket naken sexscen med Aimee Lou Wood och Connor Swindells.

– Det var mycket naket även om man inte visade några underliv. Det var en otrolig scen att göra, och Connor skulle låtsas få orgasm. Vi repeterade mycket, och Connor bar en ”modesty garment”, det vill säga en liten påse över sin penis. Eftersom det var seriens första scen var det viktigt att den satt. Vi tittade alla på den direkt efteråt och sa ”great”, säger Ita O’Brien.

Persbrandt berättar om sina sexscener

Mikael Persbrandt hade en stor roll i Sex Education som älskare till Gillian Anderson. I en scen har de sex i en soffa, när de blir avbrutna ramlar Persbrandt ner på golvet och visar rumpan. Han skrattar gott åt minnet.

Mikael Persbrandt i Sex Education.
Mikael Persbrandt i Sex Education. Copyright © ©Netflix/Courtesy Everett Collection / Everett Collection / TT

– Vi behövde ingen intimitetskoordinator, vi fixade det själva. Jag tillhör en annan generation, jag behöver ingen undervisning, jag har varit naken på Dramatens stora scen. Jag förstår att det behövs, inte minst för den yngre generationen, det behövs för tryggheten. Men jag har hittills aldrig kommit i kontakt med det.

Annons

– Det är aldrig bekvämt att göra sexscener. Det är inte naturligt. Men det svåraste är inte att klä av sig fysiskt utan att göra det psykiskt, säger han.

För några år sedan kunde vi se Kate Winslet och Saoirse Ronan i tv-serien Ammonite, som innehåller en naken sexscen mellan de båda. När jag talade med Winslet om den sa hon:

– Vi koreograferade den själva, Saoirse och jag. Vi ville att det skulle vara autentiskt, vi ville hylla deras förbindelse, den skulle vara passionerad utan att visa för mycket. Sex­scener mellan kvinnor blir ofta mer uppseendeväckande än heterosexuella scener. Det vore skönt om det kunde förändras. Och jag struntar i vad folk tycker. Om jobbet innebär att jag ska gå omkring naken framför en massa människor som jag aldrig har träffat förr, tja, då är det så.

Ammonite, Kate Winslet och Saoirse Ronan.
Tv-serien Ammonite innehåller en naken sexscen mellan Kate Winslet och Saoirse Ronan. CAP/SFS/TT

Men även sexscener som inte är så nakna behöver sin koordinator. Filmen Men Up handlade om män med erektionsproblem som testade Viagra. Seriens sexscener är relativt diskreta.

Annons

– Det finns flera scener i filmen som jag är mycket stolt över, inte minst hur det homosexuella paret äntligen finner varandra igen i sängen. Det viktiga är att sex- och nakenscenerna driver berättelsen, de får inte finnas där som självändamål, säger Ita O’Brien.

När det hettar till på riktigt

Även om det finns kodord för att bryta inspelningen om det tänder till på riktigt fortsätter man ibland av bara farten. Den norska regissören Petter Vennerød har berättat hur mannen under en sexscen för filmen Adjö solidaritet fick erektion och hur hans kvinnliga motpart ”styrde in den”, var­efter kameramannen fick vara försiktig med kameravinklarna så att man inte visade för mycket.

Och det sägs att två mycket kända svenska skådespelare gick ”all the way” under inspelningen av en sexscen till en sedermera mycket framgångsrik svensk film i slutet av 70-talet.

Annons