Ashley Graham brinner för skönhet bortom storlekar
Att Femina i början av året hade en gråhårig 50+-modell på omslaget var ett av många uppskattade myrsteg mot större mångfald. Att tv-modelltävlingen Top Models nya svenska säsong handlar om att hitta nästa storsäljande plus size-modell är ett annat. Och att amerikanska Sports Illustrateds badnummer för första gången i magasinets 52-åriga historia i våras pryddes av en plus size-modell var ett enormt kliv.
Mångfald i dess vida bemärkelse efterfrågas av alltmer medvetna konsumenter och återspeglas därmed i reklam och media. Begrepp som ”size zero” byts mot ”size me” i de sociala mediernas allt högre brus.
Och den där vackra uppmärksammade baddräktsmodellen – det var amerikanskan Ashley Graham. Hon är en av dem som högljutt går i bräschen för storleksdiskussionen i branschen – och hon var ett drömval för Lindex nya kampanjer när de nu tar klivet och slopar sitt Generous-koncept. Från och med i höst integrerar klädkedjan de större storlekarna i sitt ordinarie sortiment, så att stora delar av kollektionerna nu sträcker sig upp till storlek XXXL (motsvarande 56/58).
Man kan inte lära någon självförtroende, men man kan visa det.
Vi träffar Ashley Graham i London, mitt under pågående plåtningar för Lindex höstsäsong. Ashley upptäcktes redan som 12-åring och har under sina 15 år i modellbranschen sett och upplevt en betydande utveckling och växande acceptans för olikheter, framför allt de senaste fem åren.
– När jag började var plus size knappt på agendan över huvud taget. Det fanns inga stora förebilder. Nu har diskussionen vaknat kring våra kroppar och ideal. Kvinnor har på riktigt börjat höja rösten och stå upp för vad de verkligen vill se i media – och det är kvinnor som ser ut som dem! Det handlar inte bara om kurvor och storlekar, utan också om hudfärg, ålder hela spektrat.
– Egentligen är det oerhört märkligt att vi ens började separeras utifrån olika storlekskategorier. Det enda positiva är dock att vi i dag kan reagera – och inkludera så många som tidigare inte har varit representerade i modet på lika villkor.
Trots sin i dag självsäkra framtoning har även Ashley vacklat kring sin kroppsbild under årens och karriärens lopp.
– Jag har alltid varit stor, men jag var en sporttjej och okej med mig själv tills i 17-årsåldern när de kvinnliga formerna blev större och större. Jag började känna mig äcklig, föraktade min kropp. Agenturer bad mig att gå ner för att jag var för stor – medan jag inte var stor nog för vissa jobb.
– Men en dag fick jag nog av att vårt värde som kvinnor alltid beror på storleken i våra byxor. Jag bestämde mig för att inte bry mig om vad någon kund eller agent säger – utan lyssna på mig själv. Jag började ta hand om mig själv och börja träna. Inte för att bli smal – men hälsosam. Jag hade gått från storlek 44 till storlek 50, och vände tillbaka till 46.
Varifrån kommer självförtroendet?
– Min mamma är den som ska hyllas för att hon lärde mig mitt värde som kvinna. Och jag tror att allt startar tidigt, hemma. Mamma såg sig aldrig i spegeln och nedvärderade inte sin kropp, pratade aldrig om sin vikt, sitt utseende eller bantning. Först på senare tid har jag insett hur viktigt det var att hon verkligen älskade sig själv.
– Ett av mina verktyg har varit affirmationer, där jag talar snällt och peppande till mig själv utifrån mammas grundbudskap ”du är modig, strålande och vacker”. Det handlade inte om utsida för henne och hon hamrade framför allt in att ”snällhet tar dig längre i livet än någonting annat”.
Utöver ett populärt Instagram-konto med över två miljoner följare har Ashley Graham också varit med och grundat ALDA, en sammanslutning av modeller som kämpar och talar för att skönhet inte handlar om storlek. I rollen som kroppsaktivist föreläser hon gärna för unga tjejer.
– Jag ser mina fans som mina systrar. Om jag ser att saker behöver diskuteras eller förändras så tar jag upp det. Jag blir väldigt personlig, och visar att det som kallas fult och fel faktiskt kan älskas och vara vackert. Ord är makt. Vi måste visa de unga att de faktiskt är okej. Att celluliter inte kommer att hindra dem från att bli nästa president. Eller vd. Man kan inte lära någon självförtroende, men man kan visa det.
Ashley driver även egna klädlinjer och vet att det finns mycket kvar att göra i branschen. Bland annat vill hon se större modeller bli ett helt normalt inslag i de stora internationella märkenas vanliga kampanjer och visningar.
– Jag har uppnått, och gör fortfarande, det som förut tycktes omöjligt. Låt ingen tala om för dig att du inte kan eller inte duger.
På sin Instagram @theashleygraham har Ashley över två miljoner följare. Hon använder ofta hashtags som beautybeyondsize and lovetheskinyourein.
– Här är jag ärlig, jag är på riktigt. Jag har aldrig retuscherat mina foton, jag har talat om saker som kvinnor inte vill tala om: celluliter, valkar. Bästa gensvaret får jag också när jag är helt vanlig. De flesta av mina användare är kvinnor, och det är enormt fint att få stötta och sporra dem alla.
6 snabba
Träning?
– Helst två, tre gånger i veckan. Men ärligt talat så blir det inte alltid så – och det är okej. Jag älskar cirkelträning och boxning. Hemma cyklar jag gärna, eller kör inlines.
I handväskan?
– Rosenvatten. När jag reser sprayar jag ansiktet flera gånger om dagen, för att hålla hyn återfuktad.
Skönhet för dig?
– Ligger i betraktarens öga. Men det är så mycket mer än det yttre. Det kommer från insidan, och jag är glad att se det vidgade skönhetsbegreppet av i dag.
Höstlook?
– Ribbad, figurnära klänning som slutar under knät, skinnjacka och korta boots.
Varje kvinna bör äga …?
– Sitt självförtroende!
Framtidsplaner?
– Drömmen är en egen tv-show, The Ashley Graham Show! Ett Vogue-omslag vore inte heller fel. Men i detta nu håller jag på att skriva en bok om min livsstil.
Ashleys klädknep
• Först och främst, ha koll på dina mått. Jag gillar att shoppa online, och det är så mycket lättare att hitta rätt storlekar om man kan sina mått.
• Utgå från tydliga ledord. Mina är ”sexig, chic och bekväm”. Om jag kan fånga in dem alla tre i mina outfits kommer jag att känna mig rätt, oavsett om det är jobb, resa, fest eller vardag.
• Framhäv en sak i taget, till exempel midjan, benen, bysten eller armarna. Om man gör det tydligt och medvetet kan det bli som en accessoar.
Synen på hur en modell ska se ut börjar förändras. Ändå väckte vårt omslag från början av året med 52-åriga Velaug Skandsen stor uppmärksamhet.
Branschblickar…
Annika Hedin, designchef Lindex
Varför tar ni bort avdelningen för större storlekar?
Vi vill att kvinnor i alla storlekar ska känna sig inkluderade och kunna handla från alla modekoncept i våra butiker. Genom att integrera stora storlekar hoppas vi att alla kvinnor ska uppleva Lindex kollektioner ännu mer inspirerande och tillgängliga.
Louise Torsvik, vd för agenturen Sweden Models
Har ni märkt av förändringar i kundernas efterfrågan?
Ja, både vad gäller åldrar och modellernas längd. Vi ser positivt på utvecklingen, som blir mer marknadsanpassad. Fyrtiotalisterna vill inte jämföras med 16–17-åringar.
Fredrika Erlandsson, sortiments- och inköpschef på MQ
Ni har nyligen lanserat pluskollektionen More by Stockholm?
– Ja, vi har haft en stor efterfrågan på större storlekar i vår Stockh lm-kollektion. Utbudet av dressat i större storlekar är inte så stort på marknaden. Men valet att hålla More by Stockholm som en egen linje var enkelt, då vi vill erbjuda en sammanhållen kollektion, där plaggen går att mixa och matcha.
Sarah Thörnqvist, modechef Femina
Hur påverkar utvecklingen modejobben i Femina?
– Jag älskar att även modevärlden blir alltmer tillåtande. Själv har jag alltid föredragit karaktär framför traditionell skönhet, oavsett om det gäller kurvor, grått hår eller sned näsa. Många av mina favoritjobb är plåtade på äldre kvinnor med personlighet.
AV NADJA JÖNSSON
FOTO CUNEYT AKEROGLU/lindex, Heléne Linsjö