Därför har tvättkorgen hål – förklaringen får folk att häpna
Nästan varje tvättkorg har något slags hålmönster på sig, men har du någonsin undrat varför det är på det viset? Om du har det så ska du genast läsa vidare...
En Twitter-användare undrade:
”Varför har tvättkorgar hål?”
En annan Twitter-användare var inne på samma fråga:
”Varför har tvättkorgar hål... vad behöver tvätten se?”
En skojare svarade:
”För att lufta ut tonårspojkars träningsutrustning som har legat kvar i korgen månader!”
Så, vad handlar det om då – egentligen? Det visar sig att korgar med hål inte bara gör att mindre material behöver användas i fabriken – hålen gör också korgen lättare.
Verkliga förklaringen till att din tvättkorg har hål
Men, det är inte hela sanningen. Hålen tjänar ett viktigare syfte. Vilket? Ja, Twitterskojaren ovan var faktiskt inne på det... Det handlar om att ge luftflöde till vissa potentiellt stinkande klädesplagg. Om de lämnas utan ventilation kan redan illaluktande och svettiga kläder lukta mycket värre – så hålen tjänar ett viktigt syfte. Ett hygieniskt sådan. För vår trivsel. Efter att en Twitter-användaren som ställde frågan fick reda på orsaken sa hen dock: ”det är så dumt”. En annan användare svarade genast: ”Det är bara dumt om du tycker om att ha mögelaktiga kläder.”
Men, håll med om att förklaringen, eller förklaringarna rättare sagt, är ganska häpnadsväckande?
Och det finns fler förklaringar på liknande saker. Nyligen redde brittiska tidningen The Sun ut varför snabbmatsrestauranger ofta har loggor som är röda och/eller gula.
Psykologen och färgexperten Karen Haller förklarade att ”kombinationen av färgerna rött och gult är perfekt för deras mål med att vara på marknaden”. Hon fortsatte:
”När man tittar på de positiva psykologiska egenskaperna hos rött och gult i förhållande till snabbmatsindustrin, utlöser rött stimulering, aptit, hunger, det väcker uppmärksamhet. Gult utlöser känslor av lycka och vänlighet. När du kombinerar rött och gult handlar det om snabbhet, snabbhet... In, ät och ut igen.”
”Färger”, fortsatte Karen, ”är ett mycket effektivt sätt att locka till sig utsvultna kunder”.
Hon sa:
”Gul är också den mest synliga färgen i dagsljus, vilket är anledningen till att McDonald's M kan ses på långt avstånd. Färgens språk kommuniceras snabbare till hjärnan än ord eller former eftersom de fungerar direkt på våra känslor och känslor.”
Upptäckten skapade chock i sociala medier. En användare sa:
”Inget skämt: det här år mig att längta efter pommes frites och ketchup.”
Källa: The Sun