Det här är Lotta!
Möt Lotta Cederbom, annonsdirektör på Aller media. Hon bor i Stockholm med sin make och två döttrar. Du följer hennes vardag här på bloggen.
Var är du född och uppvuxen?
”Stockholm är hemma för mig. Det är här jag har bott längst tid. Men jag har flyttat runt mycket med min familj. Jag gick delar av grundskolan i Göteborg och första formen av basketgymnasiet i Södertälje, där vi fick välja bort ämnen till förmån för att hinna träna även på dagtid. Då var jag 1,65 lång och vägde 45 kilo. Men jag är envis. Och när jag väl gör något så gör jag det all in. Sista året på gymnasiet fick jag åka över till USA och provspela. Där var tjejerna två meter och vägde 100 kilo, så jag blev skadad hela tiden. Jag fortsatte spela tills jag var tvungen att välja mellan basketen eller min utbildning. Då lade jag skorna på hyllan och har inte spelat sen dess.”
Vilket var ditt första jobb?
”Egentligen hade jag tänkt bli gymnastiklärare men det krävdes 5,0 i betyg det året jag sökte, så det saknades några poäng. Då var plan B att bli jurist. Men i väntan på att skolan skulle börja såg jag en annons i tidningen om ett jobb med gratis utbildning på Electrolux. Det var 100 procent provision och man skulle sälja vattendammsugare till olika företag. Det gick jättebra. Det tog faktiskt flera år innan jag tjänade lika mycket som jag gjorde där.”
Hur hamnade du i tidningsvärlden?
”Det var ett tufft klimat på Electrolux, bara män som sällan arbetade längre än tre månader. Så jag tröttnade och slog upp tidningen igen. Då var det en mediebyrå som sökte en allt-i-allo. Jag fick jobbet och kände genast att jag hamnat rätt. Under fem år jobbade jag med alla mediekanaler på den här lilla byrån. Vi växte till 55 personer och omsättningen tiodubblades. Det var en sådan otrolig resa att det aldrig blev juristlinjen. Istället pluggade jag marknadsföring och ekonomi på IHM och Berghs under tiden. 1998 slutade jag på första byrån och började på en ny. Så där höll jag på tills jag tog VD-jobbet på GP Sydsvenskan och bytte till säljsidan.”
Du började på Aller 2009. Vad har hänt sedan dess?
”När jag började fanns det tre olika säljorganisationer. Mitt uppdrag var att slå ihop dessa till en och samtidigt dubblera annonsintäkten på tre år. Det har varit oerhört lärorikt. Första året gick bara ut på att vara inåtvänd och få med sig alla internt åt samma håll. Andra året handlade om att vara utåtvänd och berätta för våra kunder om vilken resa vi hade gjort. Och tredje året har vi börjat flytta fram våra positioner och bli mer aggressiva. För tre år sedan satte vi upp som mål att bli nominerade till Årets Säljorganisation, men redan nu i maj så vann vi!”
Hur brukar en vanlig arbetsdag se ut?
”Min kalender ser alltid likadan ut. Jag går upp samma tid, det är alltid ett lunchmöte och jag har flygbiljetter bokade fram till midsommar. Därför är jag också extremt mån om att ta vara på min tid. Varje minut är värdefull. Min ambition när jag började på Aller var att vi skulle ha ett kundbesök om dagen. Nu har vi gått från 1,2 besök i veckan till att snitta runt 8-9.”
Vad hoppas du få ut av det här samarbetet med Telia?
”Jag tror verkligen att det passar mig, för jag har behov av att effektivisera min vardag. Särskilt skulle jag vilja minska antalet resdagar. En annan dröm vore att få hämta någon gång på skolan eller dagis. Eller att kunna vara hemma i tid för att hinna förbereda middagen. Att ringa och säga god natt på telefon istället för att läsa sagan i sängen – det suger!”