Etikettexperten: Så får du bäst service på restaurang
Etikettexperten William Hanson delar med sig av sina bästa tips – och det är billigare än att dyr dricks.
– Då kan man se att de blir glada, säger han i en intervju hos Carina Bergfeldt.
Att få bra service på restaurang och hotell är något vi alla vill ha – men vad kan man göra för att få det där lilla extra av personalen?
Brittiska etikettexperten William Hanson gästar Carina Bergfeldt i hennes självbetitlade intervjuprogram på SVT, och delar med sig av sitt bästa tips för att få bra service från personal på restauranger och hotell. Han menar att det enklaste sättet att bli bemött bra av personal är att vara trevlig och bemöta personalen på ett artigt och engagerat sätt.
– Var bara trevlig mot dem! Och använd deras namn, vissa av dem har namnskyltar på sig. Om det står Anna eller Maria på dem, så säg ”Hej Anna”, ”Hej Maria”, använd faktiskt deras namn. Behandla dem som människor, säger han i SVT-programmet.
Smarta knepet för att få bra service
William avslöjar ett knep han använder sig av på restauranger som han återvänder till regelbundet hemma i Storbritannien.
– Det finns olika restauranger och hotell i Storbritannien, där jag har skrivit ner folks namn i min mobil, och kanske skrivit en beskrivning som ”Carina, blont hår”, säger han och fortsätter:
– Så när jag kommer tillbaka tre månader senare så kanske de känner igen mig för att de har sett mig tidigare, och då säger jag ”Hej Carina, hur är det med dig?”. Då kan man se att de blir glada, ”wow, någon har kommit ihåg mig”.
Carina Bergfeldt sänds fredagar 21.00 på SVT1.