Femina listar: 13 trender vi kommer prata om i år
1. Plastdomer, bubblor och isolerat OS
Under året som gått har våra sociala bubblor minskat och många har fått nya insikter om vilka de vill ha närmast. Klädda i nostalgiskt tuggummi-rosa bär vi det med oss in i 2021 – där också andra bubblor seglar upp. För att alls kunna genomföras kommer OS i Japan och andra mästerskap sannolikt att ske i strikt isolerade miljöer med kontinuerliga coronatestningar av samtliga innanför bubblan. Plastdomer syns på uteserveringar världen över, och bandet The Flaming Lips testade nyligen marken för något ännu mer extremt: en konsert med både publik och band i separata plastbubblor.
2. Bli biofil
1979 myntade den amerikanske biologen Edward O. Wilson begreppet biofili: vår medfödda samhörighetskänsla med naturen – och att bejakandet av vår förankring i den är ett villkor för psykiskt, fysiskt och existentiellt välbefinnande. 2021 inreder vi med naturmaterial som furu, sten, rotting, bambu, kork och korg. Förnybart, återvunnet, hållbart. Vi fyller våra hem med växter av alla slag. Soffor och fåtöljer är så runda att de ser ut som lena strandstenar. På väggarna har vi tapeter med botaniska tryck, eller så målar vi dem i milda, jordnära färger som Alcros Stråhatt här nedan.
3. Cocooning i våra puppor
2021 tillbringar vi till stor del omslutna av hemmet. Vi jobbar, pluggar och tränar där. Träffar våra nära via video, får mer och mer hemlevererat. Försöker hålla modet uppe. Och om det är något vi lärt oss av 2020 är det vad just vi behöver för att orka och må bra. Oavsett om det handlar om lugnande mat eller matlagning, växtpyssel, träning, stickning, en tupplur efter lunchen eller att byta utstressande nyheter mot gulliga klipp – vi tillåter oss och ger det tid. För extra egenvård och skydd klär vi oss som puppor i matchande myskläder eller i puffigt upptill, nedtill eller över hela kroppen.
4. Världen är högteknologisk
2021 blir högteknologiskt. Virtuella jobbmöten har varit på gång i flera år, men nu har efterfrågan ökat i samma takt som Zoom-fatiguen. Mixed-reality-glasögon fick under 2020 nya användnings-områden på vissa brittiska sjukhus: för att spara på skyddsutrustning och hålla personalen säker gick bara en läkare ronden medan kollegerna följde med virtuellt. Kanye West såg andra möjligheter när han i oktober gav frun Kim Kardashian ett hologram av hennes döda pappa i present. Årets julklappar 2021? Till dess frossar vi i vårsäsongens metallicfuturistiska och hologramartade färger.
5. Mindre alkohol och socker
Noll alkohol, noll socker, noll krångel. Millenniegenerationen och Generation Z fortsätter att styra dryckestrenderna mot lägre alkoholhalter, mindre socker och färdigblandade drinkar på burk. 2021 släpper Guinness sitt nya alkoholfria öl på tapp, hard selzers och ready to drinks forsätter att öka lavinartat, vin på burk följer efter. Det senare ger minsta möjliga motstånd på picknicken och fler möjligheter att prova bättre viner till lägre kostnad.
På uppsegling: Hard kombucha, alkoholhaltig kombucha.
6. Cykeln växlar upp
Världen över har pandemin ökat cyklandet drastiskt – och snabbat på utvecklingen vad gäller förbättrad cykelinfrastruktur. Lokalpolitiker i flera storstäder har i rekordfart breddat befintliga cykelbanor, och den svenska regeringen har utlovat många miljoner de kommande två åren som ska gå till att utveckla cykelnätverket och kommuners möjlighet till cykelinvesteringar. Sedan den1 december 2020 ger regeringen kommuner möjligheten att inrätta särskilda cykelgator där nya cykelbanor inte får plats. Två nya vägmärken ska också införas. En bra början!
7. Gå på bio ihop – på håll
Enligt en amerikansk undersökning som citerades i filmbranschtidningen Variety i juni svarade en femtedel av de vuxna att de tagit del av ett ”watch party”, det vill säga sett en film eller serie tillsammans med vänner eller släktingar – på håll. Via Netflix Party, Scener eller liknande lösningar kopplade till olika filmtjänster synkar man filmstarten, och kan sedan videochatta under tiden. Nya alternativ poppar upp som svampar ur jorden, och fenomenet är på snabb frammarsch. Samla era bok- eller filmklubbar – eller skapa en helt ny – och haka på!
8. Ute är inne
Vi tillbringar mer tid i skog och mark, många människor valde campingsemester för första gången i somras och de blir fler i år. De som aldrig varit några skogstyper lägger i stället krut på balkonger, terrasser, trädgårdar och gemensamma gårdsplättar för att skapa fina utomhusmiljöer att vara och umgås i. Uteserveringar piffas upp. Två designer som kombinerar camping och mode: Central Saint Martin-studenten Bradley Sharpe, som gör tältliknande klänningar (av gamla tält), och Anrealage-grundaren Kunihiko Morinaga som till vårsäsongen skapat klänningar som kan transformeras till tältliknande konstruktioner.
9. Modern art déco
Geometriska mönster och former, vackra valv, rökigt glas, lyxig sammet, marmor och inslag av metall på lampor, bordsben, ljusstakar, speglar och mindre detaljer. Tunga sammetsgardiner och mörka, lackade träytor. På väggarna, stora former i olika nyanser, grafiska konturer av ansikten eller symmetriskt mönstrade tapeter, gärna med guldinslag. Parallellt med den skandinaviska enkelheten lever glamorös 70-talsretro-art déco vidare med besked. (Men psst! Anything goes-trenden är nog ändå den allra största 2021. Våra hem blir än mer personliga och vi tittar mindre utåt än inåt för inspiration.)
10. Maximalism är det nya svarta
Om vi där hemma vill omge oss med lugnande färger vill vi vara spektakulära med extra allt när vi går ut. Neonfärgerna lever och frodas, färgblocksmodet likaså. Prickar! Ränder! Rutor! Botaniska tryck! Stora blommor! Småblommigt! Broderibrokigt! Spets! Helst allt på en gång. 2021 är det helt fritt fram att gå topp tunnor med mönstermixen – och det finns ingen som helst risk att vi inte kommer att synas på några meters avstånd.
11. Kinafeber – kommunistpartiet fyller 100 år
I år fyller det kinesiska kommunistpartiet 100 år, och firandet är planerat sedan länge, under året kommer en mängd patriotiska filmer, tv-dramer och operor som ska pumpa upp den nationella stoltheten och stärka landets image utåt. Mänskliga rättigheter står inte högt i kurs, men den inhemska lyxkonsumtionen växer. De senaste åren har ”guochao” varit ett fenomen, där unga designer och märken som Fabric Porn gjort nationell stolthet trendig – och har enligt den statsägda tevestationen CCTV på ett föredömligt sätt också fört ut den kinesiska kulturen i världen. 2021 kommer Kina att synas överallt.
12. Transparens
Glasväggar, stora fönster, glasbord, glasdetaljer. Glasögon som täcker större delen av ansiktet. Genomskinliga plagg och skira material som en av de mest dominerande modetrenderna. 2021 blir transparensens år – och det är också vad vi som konsumenter och medborgare mer än någonsin kräver från företag, myndigheter och influencers. Vi är trötta på konspirationsteorierna, desinformationskrigen och smygreklamen, vi vill veta exakt hur vår privata information används. Som kunder vill vi veta att varor, produkter och företag är schysta mot arbetare och personal, djur och natur – och har nära till bojkott.
13. Funktionell mat och dryck
2021 söker vi oss till mat och dryck som tydligt fyller olika funktioner utöver att mätta och släcka törst. Främst sådant som är pumpat med vitaminer, mineraler och ämnen som hjälper – surprise! – immunförsvaret, men också annat som tar hand om oss på andra sätt. Piggar upp, gör oss mer alerta och får oss att tänka klarare, ökar orken, hjälper mage och hjärta. Eller får oss att varva ner och somna lättare. Pepsi Co blir först av de stora dryckesproducenterna att ge sig in på den växande sömnmarknaden, och deras Driftwell innehåller aminosyran L-Teanin som ska lugna och minska oro. I butik 2021.
Läs mer:
I vår bär vi gult – 24 shoppingtips i trendfärgen
Mönstrade plagg är en stor trend kommande säsong – 16 fina köp
Bär en vadderad väst i vår – 15 trendiga och snygga shoppingtips