Googledesignern Isabelle Olsson: Teknik ska vara enkelt att använda
Isabelle Olsson
ÅLDER: 35 år, man och en 2-årig dotter.
BOR: Sunny Vale utanför San Fransisco
GÖR: Designchef på Google i Palo Alto (Silicon Valley) med produkter för hemmet som huvudområde
FRITID: Lagar mat, går ut i redwood-skogarna med min dotter.
En vecka innan medarbetarupproret Google Walkout mötte Femina deras senior designer, Isabelle Olsson på Googles kontor i Stockholm. Isabelle som är uppväxt i Stockholm lämnade Sverige efter utbildningen till industridesigner vid Ingvar Kamprads Designcentrum i Lund.
– Efter studierna kände jag att jag ville komma ut i världen och ha någon slags impact, så jag gjorde lite research och hittade ett företag som utvecklade en produkt som hette ”one laptop per child” som var ämnat för tredje världen och jag tyckte det lät jättespännande. Och sen visade det sig att det låg i San Franscisco, men jag tänkte att jag prövar på det i sex månader. Nu har jag varit i USA i elva år.
Hur är det att jobba i USA jämfört med Sverige eller Europa?
– Det är lite det här som är the American dream, att det finns en optimism. Om man jobbar hårt så är det många där som stöttar ens idé. Ända från början har jag känt att om det var någon som såg en och ens idéer så lyfts man upp, ingen bryr sig om antalet år man jobbat där eller hur mycket erfarenhet man har utan det handlar om idéer och att man är öppen för andra perspektiv.
När hon blev headhuntad och fick samtalet från Googles rekryterare trodde hon att de fått fel nummer.
– Då var inte min uppfattning att Google utvecklade fysiska produkter. Och på den tiden var de inte så designfokuserade. Men det var spännande ändå och jag kände att jag inte flyttat över hela världen för att inte ta några risker så jag tänkte att ”jag kör”. Senaste åren varit spännande resa, verkligen kunnat utveckla sådana prod som jag älskar att jobba med.
Tog fram Google Glass
Hon började jobba på Google X som tar fram en del experimentella produkter, Isabelle Olsson ingick i teamet bakom de smarta glasögonen Google glass som lanserades för några år sedan, men som inte blev någon större försäljningssuccé. Nu leder hon olika divisioner inom designteamet, dels avdelningen som utvecklar produkter för hemmet, avdelningen som kallas wearables och hon basar även över färg- och materialvalen för alla Googles hårdvaruprodukter.
Isabelle Olssons senaste projekt är Google Home, produkterna som du kan prata med för att sätta på musik, en genomgång av dagens schema, få dagens väder och tända och släcka lampor. Att ta fram en produkt som både ska innehålla mycket teknik och samtidigt vara tilltalande är en lång process som tar flera månader.
– Jag tror att tidigare med teknik i hemmet så har det varit mer för funktionens skull, men nu har vi högre krav på hur saker och ting ska se ut. Samtidigt om man ska tänka på framtiden så måste man titta tillbaka, för 5-10 år sedan så levde vi inte så jätte annorlunda än vad vi gör i dag. Så jag tror att även om det är lätt att ha stora visioner så har vi människor vissa basala behov. Att man kan slappna av när man är hemma, att man kan vila, umgås med sin familj.
Hon tror att vi framöver kommer att se mer produkter och upplevelser som är centrerade kring saker vi vill få gjorda i hemmet, som att laga mat eller se en film.
– Jag tror att det handlar om att underlätta de upplevelserna för att få tid till det man vill, istället för att programmera en tv eller bråka med telefonen.
Igenkänningsfaktorn viktig
När Isabelle Olsson och hennes team började jobba med Google Home-produkterna fick de börja från scratch och ta fram ett nytt garn som de kunde väva till den textilstruktur de var ute efter, som släpper igenom både ljud och ljus. Målet var att få till en produkt som kändes som Google, som var nytänkande med en personlig touch, som speglade företagets värden.
– Den här idén att vi tagit ett varumärke som är starkt och så älskat av många, från Google Search och alla Googles serviceprodukter, och sedan transformerat det till fysiska produkter, att när folk ser dem säger de ”de här ser ut som Google”, det är det svåraste och det roligaste. Jag insåg själv att vi åstadkommit något när jag kom hem med en av de här produkterna och min dotter, som sett en tidigare prototyp av en annan produkt, såg hon den här (Google Mini, reds anm) som inte har några loggor men hon sa direkt: ”Goog!”. Hon fick den reaktionen för hon associerade formen och tygerna – att de i sig hade en en slags igenkänningsfaktor.
Det ni designar blir en del av mångas vardag, hur känns det?
– Det är ett otroligt ansvar som vi tar väldigt seriöst och det är därför som vi bygger otroligt många prototyper, tar hem dem, testar olika grejer och att de passar in. Men också att det är enkelt att använda och inte adderar stress. Att det är något som man blir glad av att använda, när man ser det eller använder det och att det ger någon slags glädje. När folk blir glada, blir jag glad, det låter fånigt, men när man ser någon som öppnar produkten första gången eller när man hör någon säga att de umgås mer med sin familj för de begraver sig inte längre i telefonen så fort de kommit hem, för att de istället ber Google att spela en låt, de frågar om vädret eller vad det nu kan vara. Om jag kan designa produkter som folk är beredda att ha i sitt hem och låta den komma till liv med alla funktioner, det är det som är det roliga.
FOTO: Google, TT